KUANTAN: Seorang Bintara Muda Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, Zon Maritim Kuala Kedah, dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas 32 pertuduhan menerima suapan RM26,200 dari seorang nelayan, empat tahun lalu.

Mohd Norizan Yahaya, 46 tahun, bagaimanapun mengaku tidak bersalah atas kesemua pertuduhan selepas dibacakan di hadapan Hakim Datuk Ahmad Zamzani Mohd Zani.

Berdasarkan kertas pertuduhan pertama hingga ke-32, Mohd Norizan telah menerima suapan berjumlah RM26,200 daripada Neo Siang Joo melalui pemindahan wang secara dalam talian, ke dalam akaun bank miliknya.

Mohd Norizan didakwa melakukan perbuatan terbabit di Bank Islam Malaysia Berhad cawangan Mahkota Square Jalan Mahkota, di sini, antara 13 Mei 2018 dan 30 Mei 2019.

Ia sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan terhadap bot milik Siong Joo.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Kes dikendalikan pegawai pendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Mohd Fauzee Azizan.

Tertuduh dalam rayuannya memohon mahkamah mengenakan kadar ikat jamin yang rendah memandangkan dia hanya mempunyai RM4,000 dan sedang menanggung isterinya yang tidak bekerja, selain menghidap kanser pangkal rahim tahap tiga.

Hakim kemudiannya memutuskan jumlah ikat jamin RM15,000 dengan seorang penjamin, dengan syarat tambahan, tertuduh perlu hadir melapor diri di pejabat SPRM berhampiran setiap bulan sehingga selesai perbicaraan.

Mahkamah menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 6 Januari 2022.