KUALA LUMPUR: Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) merekodkan sebanyak 14,488 kes penipuan pelaburan bagi tempoh lima tahun dari 2019 hingga 2023, dengan nilai kerugian keseluruhan RM1.34 bilion.

Pengarah JSJK Bukit Aman Datuk Seri Ramli Mohamed Yoosuf berkata berikutan rekod kes berkenaan, JSJK menjalinkan kerjasama dengan Suruhanjaya Sekuriti (SC) bagi menangani kes jenayah itu yang dilaporkan semakin meningkat.

Beliau berkata satu perbincangan telah diadakan antara JSJK dan SC hari ini di pejabat JSJK Bukit Aman bersama Pengarah Penguatkuasaan SC, Budiman Lutfi Mohamed serta delegasinya.

Menurutnya, satu kesepakatan telah dicapai bahawa satu mekanisme perlu diwujudkan bagi membolehkan masyarakat membuat semakan kesahihan sesuatu tawaran pelaburan.

"Untuk itu, pihak SC telah pun membangunkan platform penyemak pelaburan yang boleh diakses melalui https://www.sc.com.my/investment-checker yang dapat membantu masyarakat untuk membuat semakan kesahihan sesebuah syarikat pelaburan.

Kedua-dua agensi juga bersetuju untuk terus memberikan komitmen dalam membanteras jenayah penipuan pelaburan melalui kerjasama daripada sudut perkongsian maklumat, kepakaran, siasatan dan operasi," katanya dalam satu kenyataan malam ini.

Ramli berkata JSJK yakin kerjasama ini akan memacu perubahan yang lebih berkesan dalam pembanterasan kes penipuan pelaburan di negara ini.

-- BERNAMA