Korea Selatan bergantung kepada pengalaman selama 12 tahun dalam pelaksanaan Keretapi Ekspess Korea (KTX) bagi memasuki bidaan rel berkelajuan tinggi (HSR) yang menghubungkan Kuala Lumpur dan Singapura.

Menteri Tanah, Infrastruktur dan Pengangkutan Korea Selatan, Kang Hoin berkata pembinaan KTX telah membolehkan negara itu memperoleh pengetahuan yang luas dalam membangunkan rangkaian keretapi.

"Saya percaya Korea Selatan berpeluang tinggi dalam bidaan projek keretapi ini, disebabkan kami amat memahami teknologi dan kos yang bersesuaian dengan senario negara ini," katanya kepada pemberita selepas bertemu dengan Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid Albar di sini hari ini.

Katanya, model perniagaan HSR KL-Singapura adalah berdasarkan kepada permohonan untuk cadangan (RFP) yang diminta oleh SPAD yang dijangka akan diumumkan pada pertengahan tahun depan.

"Selepas pengumuman RFP, kami akan mengambil kira keadaan terbaik bagi model perniagaan itu dan kami akan mendapatkan satu cadangan yang berkesan serta boleh dilaksanakan dengan cepat ke dalam projek tersebut," katanya.

Sebelum itu, semasa pertemuan, Kang menyatakan bahawa kerajaan Korea Selatan bersedia untuk menyertai projek HSR KL-Singapura, termasuk berkongsi kepakaran pengoperasian keretapi laju bagi mengurangkan kos operasi, pemindahan teknologi, maklumat penyelenggaraan termasuk kecekapan operasi.

"Kerajaan Malaysia jelas memahami kelebihan kami dan amat mengalu-alukan kesediaan kami untuk mengambil bahagian dalam projek mega ini," katanya.

Kang dijadualkan untuk bertemu dengan Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai dan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan MyHSR, Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal esok.

Korea Selatan, yang menggunakan sistem dari Perancis bagi kereta api generasi pertamanya, sekarang ini berada pada kedudukan keempat di dunia selepas Perancis, Jerman dan Jepun dalam pengoperasian teknologi kereta api berkelajuan tinggi.

Sejak KTX dimulakan pada 2004, ia telah mencatatkan sifar kemalangan dan 99.88 peratus dalam ketepatan masa.