IPOH: Kementerian Pendidikan (KPM) membuka permohonan khas Pengambilan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan (PPP) Gred DG41 bagi mengatasi masalah kekurangan guru di semua sekolah mulai  hari ini.

Timbalan Menteri Pendidikan, Lim Hui Ying berkata individu yang berminat boleh membuat permohonan berkenaan menerusi Sistem Pengambilan Anggota Perkhidmatan Pendidikan (mySPP) sehingga 21 April ini.

Katanya lantikan secara tetap akan diberikan kepada graduan pendidikan manakala lantikan secara kontrak diberikan kepada bukan graduan pendidikan.

Ujarnya inisiatif berkenaan adalah usaha KPM dalam menangani masalah kekurangan guru di seluruh negara yang melibatkan empat mata pelajaran kritikal iaitu Reka Bentuk dan Teknologi (RBT), Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris dan Pendidikan Islam.

“Pengambilan khas ini bukan sahaja melibatkan graduan dalam bidang pendidikan malah graduan daripada bidang-bidang lain juga boleh membuat permohonan.

“Walaupun mungkin ada antara mereka yang bidang pendidikan bukan pilihan utama mereka ketika berada di institusi pengajian tinggi (IPT) namun, mereka masih berpeluang untuk memohon kepada pengambilan khas guru ini.

“Malah, calon-calon atau pemohon yang sebelum ini gagal diterima juga dibenarkan untuk membuat permohonan pada kali ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Pameran IPT Awam (IPTA) Siri Ketiga 2023 di Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yuk Choy dekat sini pada Jumaat.

Hadir sama Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Belia dan Sukan Perak, Khairudin Abu Hanipah.

BACA: KPM alami kekurangan guru BM, BI, Pendidikan Islam, RBT

Dalam pada itu Hui Ying berkata KPM juga sedang merancang beberapa kaedah bagi memperhalusi pengambilan guru itu agar ia dapat memenuhi kekurangan yang wujud.

“Usaha pengambilan guru ini adalah kesinambungan teras pendidikan didukung oleh KPM bagi mengatasi kesenjangan pendidikan yang wujud supaya dapat dirapatkan selain memfokuskan kepada kebajikan guru kerana golongan itu teras utama kepada keberkesanan penyampaian pendidikan,” katanya lagi.

Sebelum ini beliau dilaporkan berkata KPM mengalami masalah kekurangan guru di seluruh negara yang melibatkan kira-kira 4.49 peratus atau 19,431 orang berikutan persaraan wajib, persaraan pilihan, kenaikan pangkat, cuti belajar, cuti tanpa gaji, meletak jawatan dan meninggal dunia.

Dalam perkembangan lain, Hui Ying berkata pameran IPTA siri ketiga itu dianjurkan dengan kerjasama antara KPM dengan Majlis Pengetua Sekolah Menengah Conforming Malaysia serta Gabungan Lembaga Pengelola Sekolah Malaysia.

Katanya tujuan utama penganjuranya adalah sebagai platform bagi pelajar-pelajar khasnya lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) untuk mengetahui tawaran-tawaran atau peluang-peluang yang disediakan oleh kerajaan bagi mereka melanjutkan pelajaran dalam bidang yang bersesuaian.

Tambahnya pameran berkenaan seterusnya akan berlangsung di Batu Pahat Johor pada Sabtu.