IPOH: Polis meminta kerjasama orang ramai untuk menyalurkan maklumat berhubung kemalangan maut membabitkan seorang lelaki susulan kenderaannya bertembung dengan sebuah pacuan empat roda (4WD), di Jalan Kampung Gajah-Tanjung Tualang, Kampung Gajah, semalam.

Ketua Polis Perak Datuk Seri Mohd Yusri Hassan Basri berkata, siasatan awal mendapati kereta jenis Proton Saga yang dinaiki mangsa bersama dua lagi penumpang dalam perjalanan dari Batu Gajah ke Kampung Gajah.

Manakala 4WD jenis Isuzu Dmax tersebut datang dari arah bertentangan.

"Apabila sampai di tempat kejadian, kedua-dua kenderaan bertembung secara berdepan di bahagian tengah jalan.

"Akibat kemalangan itu, pemandu Proton Saga meninggal dunia di tempat kejadian, manakala dua lagi penumpang patah tulang rusuk dan menerima rawatan di Hospital Changkat Melintang.

"Bagaimanapun, pemandu pacuan empat roda tidak mengalami sebarang kecederaan," katanya dalam kenyataan malam tadi.

Beliau turut mengesahkan kejadian melibatkan sebuah Proton Saga, bukan Proton Iswara seperti laporan awal semalam.

Mohd Yusri menambah, Proton Saga itu rosak teruk di seluruh bahagian, sementara Isuzu Dmax pula rosak di bahagian depan kiri dan kanan kemek, serta tayar hadapan pecah, begitu juga bumper belakang.

"Siasatan lanjut masih berjalan dan semua mangsa dihantar ke Hospital Changkat Melintang untuk rawatan serta bedah siasat," katanya.

Mohd Yusri berkata, kes berkenaan diklasifikasikan di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan kejadian itu diminta tampil membantu siasatan dengan menghubungi Pegawai Penyiasat Trafik Insp Muhahammad Aizat Abdullah di talian 017-7041317.

Terdahulu, media melaporkan seorang lelaki maut manakala seorang lagi parah apabila kereta yang dinaiki mereka dipercayai bertembung dengan sebuah 4WD di Jalan Sungai Galah, Kampung Gajah, pada Selasa.