BACHOK: Penduduk di Sungai Kampung Kuau di sini bimbang mendapan dan runtuhan tebing di belakang sebuah rumah sewa dua tingkat di kampung itu mengancam nyawa terutamanya selepas hujan lebat pagi semalam.

Pemilik rumah sewa tiga unit berkenaan, Hassan Ahmad, 73, berkata beliau dimaklumkan oleh penduduk kampung kira-kira 11 pagi semalam bahawa bahagian belakang rumahnya sudah runtuh dan dibawa arus sungai.

"Saya segera hadir ke lokasi kejadian dan terkejut melihat keseluruhan bahagian belakang rumah dan kebun pisang serta kelapa sudah runtuh ke dalam sungai.

"Kos pembinaan keseluruhan bangunan ini kira-kira RM1.1 juta dan bagi kerugian yang dialami akibat runtuhan setakat ini sebanyak RM20,000," katanya kepada Bernama.

Pesara kerajaan itu berkata beliau dan penduduk lain risau hakisan tebing semakin teruk dan berlaku dalam skala lebih besar selepas ini memandang hujan berterusan.

Sementara itu, penduduk, Fatimah Mat, 56, berkata pada 2021, rumah dan kedai makan miliknya retak akibat hakisan sungai berkenaan.

"Kawasan ini berada di selekoh sungai dan apabila hujan lebat tanpa henti ia mengakibatkan arus deras berlaku di sini.

"Sebab itulah hakisan dan mendapan mudah terjadi dan kami mahu tindakan segera dilakukan kerana saya tinggal bersama suami yang mengalami strok sejak empat tahun lalu," katanya.

Sementara itu, Penghulu Mukim Kuau Zahiran Shaari berkata Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) telah membina benteng batu sepanjang 150 meter dengan kos kira-kira RM700,000 dua tahun lepas, namun ia tidak meliputi keseluruhan kawasan terbabit.

"Pada masa ini, kami mahu kawasan runtuhan dan sekitarnya sepanjang 100 meter yang dijangka akan terhakis serta mendap dibina benteng batu bagi mengelak kejadian sama berulang, sekali gus boleh mengancam nyawa penduduk terlibat," katanya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pantai Irama Mohd Huzaimy Che Husin berkata beliau sudah mengadakan lawatan ke tempat kejadian malam tadi bersama penggawa dan telah berbincang dengan pihak JPS bagi menyelesaikan masalah itu.

"Kita berharap masalah ini mendapat perhatian segera pihak berwajib terutama Kementerian Sumber Asli dan Kelestarian Alam untuk sama-sama membantu," katanya.

--BERNAMA