Pergerakan angin dari Filipina menyebabkan cuaca jerebu luar biasa melanda Malaysia pada Ahad.

Pegawai Jabatan Meteorologi, Dr Mohd Hisham Mohd Anip menjelaskan, pada kebiasaannya, peralihan monsun menyaksikan angin bertiup dari pelbagai arah.

"Bermula minggu lepas, pembentukan taufan di timur Filipina menyebabkan angin berubah arah. Ia bermaksud peralihan angin sangat lemah disebabkan taufan.

"Angin bertiup merentasi negara kita dan menuju ke pusat taufan. Disebabkan ketika ini di Indonesia berlaku kebakaran, angin tersebut membawa jerebu ke negara kita. Ia sesuatu yang di luar jangkaan," ujarnya ketika dihubungi Astro AWANI.

Sementara itu, Jabatan Alam Sekitar (JAS) meminta orang ramai untuk terus memantau semakan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) bagi mengetahui status terkini keadaan jerebu.

Bacaan IPU dikira berdasarkan pengguguran habuk halus secara purata dalam tempoh 24 jam.

Ketua Pengarah JAS Datuk Halimah Hassan pada masa sama mengingatkan bahawa bacaan IPU tidak boleh dikaitkan secara langsung dengan kadar ketampakan.

"Daripada penglihatan, kalau dibandingkan dengan kelmarin, kita lihat jarak penglihatannya teruk tapi IPU rendah tapi sekarang IPU meningkat."

Tambahnya, JAS akan terus memantau rapi kedudukan kualiti udara dan semua orang awam diminta mengikuti IPU semasa bagi mengelakkan kekeliruan.