KUALA LUMPUR:Kementerian Kesihatan (KKM) disaran menjalankan ujian saringan yang lebih agresif, khususnya di kawasan zon merah yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) bagi melandaikan lengkungan wabak berkenaan.

Pakar Perubatan Kesihatan Awam dan Pakar Epidemiologi, Jabatan Perubatan Kemasyarakatan dan Pencegahan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Profesor Dr Noran Naqiah Hairi berkata ia bagi memudahkan pemantauan individu dijangkiti COVID-19 tetapi tidak bergejala.

“Memandangkan kes telah meningkat, KKM perlu mengambil langkah yang lebih agresif.

“Tanpa saringan, ia sukar untuk mengetahui dan memantau apa yang berlaku terutamanya dalam kalangan individu yang tidak bergejala.

“Oleh itu, aktiviti ujian saringan perlu dipertingkatkan dengan lebih agresif dan asingkan mereka yang positif dengan secepat mungkin dan memberikan rawatan secepat mungkin,” katanya kepada Astro AWANI pada Khamis.
 




 

BACA: COVID-19: Data dan informasi setakat ini (Dikemas kini setiap hari)

Tambah Dr Noran, PKPB merupakan salah satu jenis penjarakan fizikal yang dilakukan secara paksaan dan ia sememangnya wajar dikuatkuasakan bagi membendung penularan COVID-19.

Katanya, penjarakan fizikal terbukti berkesan bagi mengurangkan kes jangkitan sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac lalu.

BACA: PKPB Klang: Sektor ekonomi beroperasi seperti biasa dengan SOP ketat - Azmin

"Seperti yang pernah kami pada bulan Mei iaitu selepas PKP, kami melalui fasa PKPB dan daripada situ, kami mendapati hasilnya, kes akan menurun.

"Jika kami akur kepada PKPB ini, kami boleh mendapatkan hasil yang kami kehendaki," jelasnya.

Sebelum ini, Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa PKPB akan dilaksanakan di Sandakan, Papar dan Tuaran di Sabah serta Klang, Selangor bermula 9 Oktober 2020.