KUALA LUMPUR:Wanita yang memilih untuk berkahwin lewat bukan lagi perkara luar biasa masa ini memandangkan lebih ramai wanita mengutamakan kerjaya dan mementingkan kestabilan ekonomi.

Pakar Undang-Undang Wanita, Keluarga dan Kanak-Kanak Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datuk Noor Aziah Awal berpendapat, wanita yang berkahwin lewat bukan perkara yang pelik.

Apatah lagi apabila seseorang wanita itu dalam keadaan stabil dari segi pendapatan, kerjaya dan pendidikan.

Namun, wujud kebimbangan.. adakah populasi penduduk akan terjejas apabila lebih ramai wanita memilih untuk tidak mendirikan rumah tangga pada usia muda?

Jabatan Perangkaan Malaysia mendedahkan, bilangan penduduk lelaki di negara ini lebih ramai berbanding wanita pada tahun ini.

Bagi tahun 2020, jumlah penduduk lelaki adalah 16.8 juta berbanding wanita dengan 15.9 juta.

Bagi tahun 2020, jumlah penduduk lelaki adalah 16.8 juta berbanding wanita dengan 15.9 juta. Foto: Astro AWANI

Malah, bilangan kelahiran hidup secara keseluruhannya juga menurun kepada 487,957 pada 2019 berbanding 501,945 pada 2018.

Malah, bilangan kelahiran hidup secara keseluruhannya juga menurun kepada 487,957 pada 2019 berbanding 501,945 pada 2018. Foto: Astro AWANI

Sementara itu, bilangan perkahwinan juga mencatatkan penurunan pada tahun 2019 kepada 203,821 daripada 206,352 pada 2018.


Sementara itu, bilangan perkahwinan juga mencatatkan penurunan pada tahun 2019 kepada 203,821 daripada 206,352 pada 2018. Foto: Astro AWANI

Apa yang membimbangkan ketika ini, menurut Noor Aziah adalah lebih ramai wanita yang selesa untuk tidak berkahwin sehingga timbul perasaan tiada keperluan untuk mendirikan rumah tangga.

“Bagi saya yang membimbangkan adalah rasa selasa untuk tidak berkahwin yang seterusnya menimbulkan perasaan saya nak anak saya boleh ambil anak angkat.

“Biasanya mereka juga ini alang sulung yang mempunyai adik-adik yang sudah berkahwin dan mempunyai anak buah yang ramai, itu yang saya bimbangkan.

“Kebanyakannya pada satu tahap, dia rasa tidak ada keperluan untuk kahwin, kerana sudah ada rumah, duit, kereta, bercuti ikut masa dia jadi apabila sudah berkahwin itu mereka perlu sesuaikan kehidupan mereka kerana sudah terbiasa,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.



Bagaimanapun, tegas Noor Aziah, seseorang wanita itu tidak perlu tergesa-gesa membuat keputusan untuk mendirikan rumah tangga.

Ini bagi memastikan seseorang wanita itu tidak menyesal di kemudian hari susulan kesilapan memilih pasangan hidup.

“Wanita tidak perlu tergesa-gesa buat keputusan nak kahwin. Lebih-lebih lagi generasi hari ini melihat perceraian bukan lagi stigma di negara ini.

“Bagi saya apa yang membimbangkan juga adalah wanita berasa terpaksa untuk berkahwin tak kira siapa pasangan mereka.

“Ini adalah salah, ini kerana wanita mempunyai banyak pilihan jadi tidak timbul isu akan menyebabkan sebuah keadaan yang tidak terkawal dalam populasi di negara ini. Apa yang penting adalah wanita perlu kahwin dengan orang yang setanding dengan dia,” ujarnya.

Apa pun pilihan sama ada berkahwin atau tidak, ia terletak kepada pilihan setiap individu. Jangan sesekali ada stigma terhadap golongan ini.

Ingat.. kahwin apabila anda sudah bersedia dan bukan hanya untuk memenuhi kehendak atau kemahuan orang lain!