KUALA LUMPUR: Proses untuk menambah baik prosedur operasi standard (SOP) sistem dalam penjawat awam sentiasa dilakukan untuk mengelakkan mereka terlibat dalam rasuah.

Ia bukan jalan pintas yang membolehkan seseorang melangkaui proses undang-undang jika SOP sedia ada tidak memihak atau menyusahkan mereka.

Bagaimanapun, agak malang kerana, penjawat awam sering diketengahkan sebagai seorang yang menyalahi peraturan, berbanding si pemberi rasuah itu sendiri, kata Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) Adnan Mat.

"Bercakap mengenai integriti penjawat awam, sebenarnya kita telah dilatih untuk tidak melakukan kesalahan dalam perkhidmatan.

"Kita di awal perkhidmatan telah ada latihan, kita ada peraturan penjawat awam, tetapi oleh kerana penjawat awam itu sendiri bila berada di dalam situasi yang selesa dan diburu oleh sekumpulan yang tamak haloba dan tahu bagaimana undang-undang yang ada sedikit kelonggaran, mereka menggunakannya.

"Tetapi, penjawat awam sebenarnya, tidak pernah terlibat, tetapi mereka memburu kita untuk sedikit kelonggaran, inilah masalahnya. Bagaimanapun, dari segi produktiviti dan integriti, kita kekal, dan sebenarnya telah memberi perkhidmatan yang terbaik kepada negara.

"Tetapi oleh kerana di luar sana pemburu yang yang sentiasa memburu untuk mendapat kelebihan kepada mereka, dalam situasi ini penjawat awam sering disalahkan," katanya menerusi sidang video pada Khamis. 

BACA: Rasuah: Tukar petugas kerajaan di bahagian kritikal setiap tiga tahun

TONTON: Kartel Tender Projek | KSN kesal penjawat awam dipergunakan

Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Zuki Ali sebelum ini melahirkan rasa kesal dengan segelintir penjawat awam yang membenarkan diri mereka diperguna pihak berkepentingan untuk habuan lumayan.

Beliau turut memberi jaminan bahawa tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana penjawat awam yang terlibat dalam isu itu ataupun sebarang salah laku yang menjejaskan imej perkhidmatan awam sekiranya dibuktikan bersalah.

Dalam pada itu, kata Adnan, sistem pusingan kerja memberikan penjawat awam pengalaman serta pembelajaran baharu, sekali gus mengelakkan mereka daripada terjebak sebarang isu selepas terlalu lama berkhidmat dan selesa di sesuatu tempat.

Ujarnya, ia juga sudah mengambil kira pandangan atau situasi pusingan kerja seseorang penjawat awam yang mungkin dinaikkan pangkat termasuk jawatan yang dikategori sebagai kritikal.