KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) telah menjalankan tiga siasatan kes kematian dalam tahanan sepanjang tahun 2022.

Ahli Suruhanjaya Suhakam, Chew Chee Ming berkata, pihaknya telah mencadangkan beberapa penambahbaikan selepas meneliti isu tersebut sebelum ini.

“Pada 2020, kita siasat 12 kes, pada 2021 sebanyak 13 kes dan setakat ini pada 2022, kita sudah siasat tiga kes.

BACA: Pengerusi Suhakam perlu utamakan isu kematian dalam tahanan - CENTHRA

“Berdasarkan siasatan kami, Suhakam mendapati kebanyakan kes kematian adalah berkait dengan masalah kesihatan.

“Kita telah mengesyorkan penambahbaikan dari aspek penjagaan kesihatan di pusat tahanan termasuk menambah tenaga kerja, menaik taraf fasiliti seperti klinik dan menambah jumlah petugas kesihatan.

“Suhakam juga menggalakkan orang ramai menjemput Suhakam untuk mengadakan taklimat semasa perbicaraan koroner,” katanya.

Tambah beliau, kesesakan dan kekurangan pemantauan adalah faktor utama yang dikenal pasti menjadi punca utama kepada kes kematian dalam tahanan.

Kematian Tahanan | Kes ke-14 tahun ini dilaporkan di Pahang

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Webinar Hari Suhakam 2022: Kepentingan Mengutamakan Hak Asasi Ekonomi, Sosial Dan Budaya (ESCR) Dalam Menyokong Pemulihan Negara Dan Masyarakat Di Malaysia pada Jumaat.

Astro AWANI pada Mac lepas melaporkan mulai tahun 2022, semua kes kematian dalam tahanan polis akan disiasat oleh Unit Siasatan Jenayah Kematian Dalam Tahanan (USJKT) di bawah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman.

[INFOGRAFIK] Kes kematian dalam tahanan polis

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ismail Mohamed Said berkata, kes berkenaan tidak lagi disiasat oleh anggota atau pegawai penyiasat dari Ibu Pejabat Polis daerah (IPD) atau lokap, di mana kejadian kematian itu dilaporkan.

Menurutnya, pemasangan kamera litar tertutup (CCTV) melibatkan 684 lokap polis, IPD dan ibu pejabat kontinjen PDRM sedang dilaksanakan bagi mengawasi dan memantau Orang Kena Tahan untuk memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku di dalam lokap.