KUALA LUMPUR: Melengkapkan tempoh lima tahun pemerintahan dengan pelbagai cabaran, keberangkatan balik Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah telah meninggalkan kesan kepada rakyat.

Tinjauan Bernama di laman sosial mendapati rata-rata warga siber meluahkan rasa sedih bercampur bangga kerana sempat merasai tampuk pemerintahan Seri Paduka bersama suri hati yang sentiasa mencuit emosi dan hati rakyat.

Pengguna laman X@salzian dalam hantarannya berkata Al-Sultan Abdullah telah menyumbangkan jasa ketika negara menghadapi momen getir sudah pasti akan diingati sebagai antara Yang di-Pertuan Agong terbaik pernah menerajui tampuk pemerintahan negara.

"Tuanku sudah pasti akan dikenang sebagai seorang daripada Agong terbaik Malaysia. Warisan baginda akan bergema sepanjang masa, bukti pemerintahan yang luar biasa. Daulat Tuanku!" menurut hantaran di akaun itu.

Bagi @khairunnisa2023, pemerintahan Al-Sultan Abdullah yang penuh liku dan ranjau terutamanya dalam menyelesaikan kemelut politik negara sehingga terbentuknya Kerajaan Perpaduan adalah bukti kebijaksanaan yang telah memberi impak signifikan dalam membentuk kestabilan negara.

"Tuanku telah membuktikan kebijaksanaan Tuanku sepanjang menggalas tanggungjawab sebagai Yang di-Pertuan Agong dengan membentuk Kerajaan Perpaduan. Pemerintahan Tuanku akan dikenang oleh rakyat. Daulat Tuanku!," katanya menerusi laman X.

Selain itu, ramai warga siber turut memuji sikap Al-Sultan Abdullah yang berjiwa rakyat selain sering mengangkat martabat wanita.

"Terima kasih kerana telah melakar sejarah yang cukup bermakna buat Malaysia. Juga Agong yang sentiasa mengangkat martabat isteri semasa mana-mana istiadat.

"Mulut tidak lekang menyebut fungsi Permaisuri Agong. Tahniah baginda berdua. Memerintah dengan penuh bijaksana," komen pengguna dengan nama Farish Harraz Haura di Facebook.

Faizarul Ilya Madznan di laman Facebook pula berkata: "Rasa kehilangan pula apabila hari ini hari terakhir Tuanku sebagai Yang di-Pertuan Agong... sedih kerana negara kehilangan Yang di-Pertuan Agong berjiwa rakyat," komennya di laman Facebook.

Al-Sultan Abdullah yang memegang tampuk kepimpinan negara selama lima tahun bermula 30 Jan 2019 akan digantikan oleh Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

-- BERNAMA