Golongan muda dalam UMNO berisiko untuk menjadi liar dan tidak mengikut nasihat sekiranya tidak dikawal senior dan veteran di dalam parti.

Penganalisis politik, Prof Dr Ahmad Atory Hussain berkata, tugas memberi petunjuk itu juga dilihat perlu dipikul orang-orang lama selain sentiasa menunjukkan teladan baik kepada golongan berkenaan.

"Seharusnya pihak veteran atau mereka yang berada di peringkat atasan atau pertengahan membimbing anak-anak muda di dalam parti.

"Jangan dibiarkan mereka tidak ada petunjuk, jika tidak mereka akan menjadi liar dan hilang pedoman.

"Seperti anak-anak juga, jika tiada pemantauan, mereka tidak mempunyai contoh rujukan serta bertindak mengikut kemahuan hati," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Jangan dibiarkan mereka tidak ada petunjuk, jika tidak mereka akan menjadi liar dan hilang pedoman


BACA: 'Keputusan penangguhan pemilihan UMNO belum muktamad, boleh terbatal'

Dr Ahmad Atory mengulas laporan seorang pengarang sebuah akhbar yang menyifatkan kewujudan orang baharu dalam satu-satu bahagian parti bukan dianggap satu rahmat sebaliknya boleh menggugat kedudukan orang lama.

Kata pengarang itu, sindrom takut kepada bayang-bayang ini turut merebak di peringkat negeri sekali gus dilihat antara faktor perpecahan di dalam parti sendiri.

BACA: Pemilihan UMNO: Masa tambahan orang muda belajar daripada 'otai' - Mas Ermieyati

Bagaimanapun jelas Dr Ahmad Atory, kegagalan pemimpin veteran selama ini diharap memberi contoh terbaik kepada anak-anak muda di dalam parti turut menyumbang kepada penangguhan selama 18 bulan pemilihan UMNO yang dijadual pada tahun hadapan.

BACA: Rombakan Kabinet: 'Jadi atau tidak, UMNO out kalau PRU hari ini' - Atory

"Saya rasa pemimpin veteran UMNO ini gagal beri tunjuk ajar, gagal beri teladan baik, masih amalkan politik cantas mencantas dan adu domba.

"Bagaimana mereka hendak memberi tunjuk ajar kepada orang muda di dalam parti? Jangan asyik suka berprojek sehingga lupa kepada tanggungjawab kepimpinan dan tunjuk ajar untuk golongan muda mewarisi parti," ujarnya.

BACA: Penangguhan pemilihan UMNO tiada kaitan isu 1MDB - Tengku Adnan

Katanya lagi, orang muda di dalam parti turut berkemungkinan mencari alternatif lain jika merasakan UMNO tidak boleh lagi membela nasib mereka.

BACA: Pemilihan UMNO 2016 ditangguh 18 bulan - Najib

Sebelum ini Majlis Tertinggi (MT) UMNO memutuskan untuk menangguhkan pemilihan parti selama 18 bulan.

Menurut Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak, keputusan itu dibuat bagi memastikan kemantapan ‎parti pada PRU ke-14 nanti.‎

‎‎Tambahnya, amalan itu juga dilakukan sama seperti yang dilakukan pada zaman bekas presiden parti sebelum ini‎.