KUALA LUMPUR : Sejak beberapa tahun lepas, seorang demi seorang pemimpin UMNO disiasat dan didakwa di mahkamah atas kesalahan salah guna kuasa dan rasuah.

Perkembangan itu menyebabkan timbulnya cakap-cakap kurang enak terhadap parti yang sudah melebihi 60 tahun usianya itu.

Persoalannya, wajarkah UMNO dikaitkan dengan elemen rasuah, sedangkan yang didakwa adalah segelintir pemimpinnya?


PAU 2020 | Hari pertama Persidangan Agung UMNO

Bagi Exco Pemuda UMNO, Aizat Azam, parti itu perlu mengambil tindakan kepada setiap pemimpin yang disabitkan bersalah dalam salah guna kuasa dan rasuah.

“Kalau betul hendak tunjukkan bahawa UMNO sudah berubah, UMNO memperjuangkan isu integriti, UMNO tolak amalan wang dalam perjalanan parti, kita kena ambil tindakan kepada mana-mana pihak waima mana-mana pemimpin pun yang telah disabitkan salah guna kuasa dan wang ringgit,” katanya kepada Astro AWANI.

Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said pula menegaskan dalam isu rasuah, UMNO tidak pernah salah, hanya individu melakukannya yang bersalah.

BACA: PAU2020: UMNO dan tujahan politik

“Soal ini bergantung kepada individu, bukan parti yang salah. Parti tidak mempunyai apa-apa kesalahan, individu yang salah.

“Sekiranya seorang itu mengambil rasuah, itu sikap peribadi mereka, bukan parti,” tegasnya.

Exco Pemuda UMNO, Bastien Onn pula menegaskan, walaupun terpalit dengan isu rasuah namun mahkamah merupakan medium terbaik buat pemimpin UMNO membersihkan nama mereka.

Tegasnya, realiti sekarang, mereka seolah-olah bersalah walaupun kes masih belum selesai dibicarakan.

“Saya lihat perlunya ada keadilan buat mereka yang dibicarakan kerana persepsi masyarakat, mereka bersalah sebelum dibicarakan dan bagaimana untuk mereka mengelakkan dan membersihkan diri mereka.

“Hanya mahkamah ruang terbaik,” ujarnya.

BACA: PAU2020: Perhimpunan Agung UMNO bermula

BACA: PAU2020: Perbahasan tiga sayap UMNO dilakukan secara tertutup

Perkara sama turut disuarakan pemimpin UMNO lain yang menegaskan mesej memerangi rasuah perlu sampai kepada semua, baik kepada akar umbi termasuklah peringkat tertinggi.

“Kita perlu mencegahnya sendiri. Walaupun ada undang-undang yang sekat usaha ini tapi kita lihat kalau ada persefahaman antara mereka untuk menghalalkan, ini juga akan menjadikan perkara ini berterusan,” kata Ketua Wanita UMNO Kota Melaka, Haryaty Hamdzah.

“UMNO perlu lakukan dari segi ketelusan setiap ahli Parlimen ini dapat dilihat melalui amalan politik wang ini dihindarkan.


PAU2020 | Curang dan khianat, wajar ditinggalkan selama-lamanya

“Maknanya, kalau ada berlaku kumpulan-kumpulan yang mendekati, menawarkan, perkara itu perlu dimaklumkan, diumumkan dan dilaporkan.

“Kalau ia tidak dilaporkan, maka kita lihat perkara ini sukar untuk dibendung,” ujar Exco Pemuda UMNO, Hafiz Ariffin.