Pimpinan UMNO diingatkan supaya tidak melulu dalam mengadakan kerjasama rasmi dengan Pas, sebaliknya melakukan kajian secara mendalam.

Naib Ketua Pemuda UMNO Shahril Hamdan berkata ia bagi mengelakkan parti itu dilabel sebagai 'ultra Melayu', sekali gus menjarakkan sokongan pengundi bukan Melayu terhadap UMNO, yang selama ini dikenali sebagai sebuah parti inklusif dan tidak mengetepikan hak bukan Melayu serta agama lain.

"Realitinya, baik UMNO atau Pas, kita tidak mampu menang dan menjadi kerajaan dengan sokongan penyokong tegar masing-masing. Hakikatnya kita perlu mencari jalan menangkap undi orang Melayu yang menyokong Pakatan Harapan dan mencuri undi bukan Melayu," katanya dalam ucapan penggulungan pada Persidangan Pemuda UMNO di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata kedua-dua parti itu juga sukar untuk menawan Sabah dan Sarawak pada pilihan raya umum akan datang yang mempunyai kepelbagaian kaum.

Justeru, katanya UMNO perlu terus memaparkan imej Malaysia yang merupakan pendekatan parti itu selama ini.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dalam ucapan penangguhannya berkata UMNO perlu bersifat konservatif dan progresif dalam perjuangannya.

Katanya UMNO akan terus mempertahankan soal agama Islam serta agenda Melayu dan bumiputera selain mengadakan pendekatan baharu bagi menarik kembali sokongan rakyat.

-- BERNAMA