KUALA LUMPUR: Tempoh penggantungan Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer dipendekkan kepada sehari berbanding dua hari seperti yang diputuskan pada sebelah pagi tadi.

Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon pada sebelah petang tadi turut meminta Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menasihati Rayer supaya tidak mengulangi tindakan provokasi seperti itu.

"Saya ada terima mesej sama bahawa Port Dickson (Anwar) ada maklumkan kepada Speaker (Datuk Azhar Azizan Harun) dan beliau ada maklumkan pada saya.

"Saya hormati Dewan ini dan saya juga perlu dihormati ahli-ahli Dewan Rakyat juga.

"Saya boleh mengambil budi bicara untuk (penggantungan) satu hari dan esok beliau boleh masuk (Dewan semula).

"Namun, Ketua Pembangkang perlu nasihat beliau untuk tidak provok supaya kita boleh selesaikan banyak perkara dengan baik dan sempurna," katanya di Dewan Rakyat petang tadi.

Permohonan mengurangkan tempoh penggantungan Rayer itu dikemukakan Anwar sebelum beliau membahas Titah Diraja.

Pada persidangan pagi tadi, Mohd Rashid mengarahkan Rayer digantung dua hari, selepas Rayer meminta Mohd Rashid menjelaskan tindakan menolak usul menggantikan Azhar yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen pembangkang sebelum ini.

BACA: Gara-gara sebut 'memalukan', Ahli Parlimen Jelutong diarah keluar Dewan Rakyat

Keadaan menjadi tegang selepas Rayer enggan menarik balik kenyataan 'memalukan' yang dituju kepada Mohd Rashid, selepas berulang kali diminta berbuat demikian.