TUMPAT: Pas mengekalkan pendirian untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri bagi negeri-negeri yang dikuasai mereka sebelum tamat tempoh penggal Dewan Undangan Negeri (DUN).

Setiausaha Agungnya, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, ia akan berlaku sebelum habis tempoh mandat iaitu sehingga Mei 2023 nanti.

"Ia akan dibuat sebelum habis tempoh lima tahun," katanya di Majlis Penyampaian Sumbangan Bantuan Pasca Banjir, PN Sentiasa Bersamamu di Kampung Periok, di sini, pada Khamis.

Untuk rekod, enam negeri tidak membubarkan DUN pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) lalu, iaitu Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan yang berada di bawah Pakatan Harapan (PH), dan Terengganu, Kelantan dan Kedah yang berada di bawah Perikatan Nasional (PN).

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Ahli Majlis Tertinggi Perikatan Nasional (PN) itu mengesahkan, berlakunya pertemuan antara PN dengan kumpulan kepimpinan tertinggi Barisan Nasional (BN) di Hotel St Regis sebelum kerajaan baharu dibentuk pasca PRU15.

Takiyuddin berkata, pemimpin BN membawa senarai tawaran yang dikemukakan oleh Pakatan Harapan (PH) kepada BN.

Terdahulu, media melaporkan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, menegaskan wujudnya 'Langkah St Regis' yang membabitkan beberapa Ahli Parlimen daripada parti itu dengan pemimpin PN.