IPOH: Pelumba Republik Czech Daniel Babor dari pasukan Caja Rural-Seguros RGA mengungguli perlumbaan peringkat keempat Le Tour de Langkawi (LTdL) 2023 dari Bukit Mertajam ke Meru Raya, di sini hari ini.

Pelumba berusia 23 tahun itu melakar kemenangan dalam penampilan sulungnya di pentas LTdL, mengatasi sembilan lagi pelumba dalam pecutan akhir kelompok hadapan pada perlumbaan meliputi jarak 140.2 kilometer (km).

"Sepertinya kami mempunyai perancangan sangat baik hari ini dan kami melakukannya dengan 100 peratus, jadi ia bagi saya ia tidak begitu di luar jangkaan kerana saya mempunyai rakan yang bagus. Saya tahu keadaan saya yang kurang baik tapi saya mempunyai standard. Kita telah lakukan kerja berpasukan dengan baik hari ini.

"Ia sesuatu yang hebat kerana saya agak bergelut tahun ini tapi pada akhir musim, saya berlumba dengan baik dan keputusan ini amat bermakna buat saya dan pasukan," katanya.

Pelumba pasukan Bolton Equities Black Spoke, George Jackson dari New Zealand menduduki tempat kedua, manakala Sasha Weemaes dari Belgium (Human Powered Health), di tempat ketiga.

Komisar perlumbaan memberikan 10 pelumba terbaik catatan yang sama - masa 3 jam 06 minit 05 saat, selepas kesemua mereka menamatkan pelumbaan secara kelompok.

Perlumbaan hari ini menyaksikan tiada perubahan membabitkan tiga jersi utama, apabila Jackson kekal menyarung Jersi Hijau (Pendahulu Keseluruhan), Arvid de Kleijn serta Simon Pellaud dari pasukan Tudor Pro Cycling Team masing-masing dengan Jersi Jingga (Raja Pecut) dan Jersi Polka Dot (Raja Bukit).

Sementara itu, Jersi Putih (Terbaik Asia) bertukar tangan menjadi milik pelumba Thailand Continental Cycling Team Ratchanon Yaowarat (16:01.16s), diikuti rakan sepasukan Thanakhan Chaiyasombat (16:01.20s) dan pelumba pasukan kebangsaan Muhammad Nur Aiman Rosli di kedudukan ketiga (16:01.20s).

"Esok hari penting, Queen Stage. Jadi kalau kami 'pulun' hari ini, esok tak ada 'kaki' dan ia menyukarkan kami. Jadi kami simpan (tenaga) untuk peringkat esok.

"Kami tak guna habis (tenaga). Memang simpan untuk esok kerana esok hari lebih penting," menurut Nur Aiman yang berjaya menyarung Jersi Putih pada peringkat ketiga.

Peringkat kelima esok dikenali sebagai Peringkat Queen sejauh 126.4km dari Slim River ke Genting Highlands, mempunyai dua zon pecutan di Tanjung Malim dan Gombak, selain tiga zon pendakian di Rawang Bypass, Bentong, dan juga Genting Highlands yang merupakan zon pendakian Kelas Hors.

-- BERNAMA