Penamatan serta merta kontrak Zainal Abidin Hassan selaku ketua jurulatih Selangor mulai semalam dibuat selepas mengambil kira prestasi keseluruhan pasukan dan bukan atas faktor kewangan, kata Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Beliau yang juga Presiden Persatuan Bolasepak Selangor (FAS) berkata tindakan proaktif itu terpaksa diambil bagi memastikan prestasi The Red Giants yang cukup digeruni sebelum ini dapat dipertahankan.

"Tindakan ini berdasarkan merit dan mengambil kira prestasi pasukan, budaya dan sikap yang ditunjukkan pemain sejak awal musim.

"Inilah masalah sebenarnya, tindakan mesti diambil dan saya perlu lakukannya bagi memastikan prestasi baik pasukan dapat dikembalikan," katanya kepada media.

Beliau merasmikan majlis pecah tanah Projek Pembangunan Loji Rawatan Air Semenyih 2 di Stesen Pam Air Mentah (SPAM), Kampung Jenderam Hilir, di sini hari ini.

Mohamed Azmin berkata walaupun secara keseluruhan prestasi pasukan 'Merah Kuning' itu belum dikelaskan sebagai merudum tetapi tindakan perlu dilakukan demi kebaikan jangka panjang.

Beliau berkata komitmen dalam meningkatkan kembali pasukan Selangor tidak akan terhenti setakat menamatkan tugasan Zainal Abidin sebaliknya akan disusuli dengan beberapa pengumuman penting selepas ini.

Semalam FAS dilapor menamatkan kontrak Zainal Abidin oleh Mohamed Azmin yang mengambil kira prestasi hambar pasukan Selangor kebelakangan ini dan tempatnya akan digantikan oleh pembantunya K. Gunalan.

BACA: Kontrak Zainal Abidin ditamatkan serta-merta - FAS

Gunalan akan mengemudi Selangor bagi menghadapi baki saingan Liga Super dan Piala Malaysia sehingga calon sesuai dikenal pasti.