Penyokong pemimpin pembangkang Zimbabwe Morgan Tsvangirai berkumpul di lapangan terbang Harare pada Sabtu untuk menyambut kepulangan jenazah pemimpin mereka itu.

Tsvangirai, 65 tahun, meninggal dunia pada malam Rabu di Hospital Johannesburg selepas bertarung dengan penyakit kanser kolon selama dua tahun.

Kematiannya disifatkan sebagai kehilangan besar buat parti pembangkang negara itu kerana bakal berdepan dengan pilihan raya dalam tempoh beberapa bulan lagi.

Tsvangirai sepanjang hayatnya adalah individu paling berani menentang presiden Robert Mugabe sebelum ini dan pernah menjawat jawatan Perdana Menteri dalam kerajaan gabungan.

Pada tahun 1999 beliau menubuhkan Pergerakan Perubahan Demokratik (MDC), yang menarik sokongan dari kulit hitam dan putih, dan penyokong di kawasan luar bandar dan bandar.

Parti itu dengan cepat menjadi cabaran serius kepada parti Mugabe.

Tsvangirai juga merupakan pemimpin Perhimpunan Perlembagaan Negara, gabungan kumpulan masyarakat sivil yang berjaya berkempen dengan undi "tidak" dalam referendum 2000 untuk perlembagaan baru yang mereka anggap memberikan Mugabe terlalu banyak kuasa.

Sembilan bulan selepas pembentukannya, MDC memenangi 57 kerusi parlimen, lima kekalahan 62 parti pemerintah yang menyebabkan pertama kali parti Mugabe hampir kehilangan majoriti parlimen.

Semasa menjadi Perdana Menteri, Tsvangirai diangkat sebagai individu yang membawa kestabilan dan muhibah di peringkat antarabangsa.