Lima Universiti Penyelidikan negara, yang disenaraikan antara satu peratus universiti teratas di dunia bagi dalam ranking 2017/2018 oleh Quacquarelli Symonds (QS), sememangnya telah menunjukkan peningkatan dalam program-program penyelidikan masing-masing.

Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Idris Jusoh berkata sejak penubuhan Universiti Penyelidikan 10 tahun lepas, kualiti universiti-universiti berkenaan memang bertambah baik dan berpotensi menyaingi universiti-universiti ternama dunia.

Beliau berkata pemilihan Universiti Malaya (UM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Unversiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Sains Malaysia (USM) menduduki ranking berkenaan dibuat secara profesional oleh QS.

"Pemilihan itu dibuat berasaskan laporan daripada 75,000 akademia, 40,000 majikan, 12.3 juta laporan penerbitan dan 75.1 juta sitasi yang mempunyai reputasi tinggi seperti Scopus dan Elsevier," katanya kepada media selepas berucap pada Program Amal PUSPANITA cawangan Kementerian Pengajian Tinggi di Masjid Hadhari Jertih di sini, pada Sabtu.

Sambil menyangkal dakwaan beberapa pihak di media sosial yang mempertikai cara QS melakukan penilaian itu, beliau berkata laporan QS itu tidak boleh dipertikaikan kerana ia dikeluarkan oleh mereka yang tidak mempunyai sebarang kepentingan.

Sehubungan itu, Idris meminta pihak-pihak yang tidak mempunyai pengetahuan bagaimana penilaian QS dilakukan supaya jangan membuat sebarang andaian kerana ia akan membataskan usaha Kementerian Pendidikan Tinggi dan pihak universiti untuk meningkatkan prestasi masing-masing.

Pada program amal PUSPANITA itu, seramai 100 ibu tunggal menerima wang saku dan barangan keperluan harian manakala 10 masjid di sekitar Jertih menerima sumbangan Al-Quran, sejadah dan kain sembahyang yang disumbangkan Agensi Kelayakan Malaysia (MQA), PTPTN dan Jabatan Politeknik Malaysia.

-- BERNAMA