Seorang tukang masak di sebuah pusat peranginan terkenal kerugian RM43,500 selepas diperdaya untuk menyertai pelaburan emas yang tidak wujud.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Pahang Supt Mohd Wazir Mohd Yusof berkata mangsa yang berusia 39 tahun mendakwa berurusan dengan seorang wanita warganegara China bagi tujuan itu.

Katanya, mangsa mendakwa menghubungi suspek selepas membaca iklan pelaburan tersebut di laman sosial Facebook pada 8 Ogos lalu.

"Suspek didakwa meminta mangsa memasukkan wang itu ke dalam sebuah akaun menerusi empat transaksi yang berbeza selepas dia mendengar penerangan berkaitan pelaburan itu.

"Bagaimanapun, sehingga kini mangsa tidak pernah menerima sebarang pulangan ke atas pelaburannya dan suspek juga telah menghilangkan diri," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Mohd Wazir berkata mangsa membuat laporan di balai polis Genting Highlands dekat sini semalam, dan siasatan dijalankan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan sebatan dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

-- BERNAMA