KESEMUA jambatan ini memang ngeri dilihat tetapi apabila kita berada di atasnya anda dapat melihat keindahan panorama di sekelilingnya. Malah, jambatan bahaya di dunia juga terdapat satu di Malaysia. Oleh itu, jom kita lihat kesemua jambatan yang unik dan mengerikan ini.

1. The Storseisundbrua, Atlantic Highway, Norway

The Storseisundbrua, Atlantic Highway, Norway
Jambatan ini kelihatan unik kerana ianya berliku-liku dan seakan-akan litar bagi permainan kanak-kanak. Jambatan ini terletak gah di Pantai Barat Norway, dan ianya adalah lapan jambatan terpanjang yang membentuk Lebuh raya Atlantik.

Seni bina yang agak kompleks memberiakan ilusi optik. Kalau dilihat dari dekat anda akan terfikir seperti menaiki 'roller coaster”.

Apa yang paling menakutkan mengenai jambatan ini, ketika musim hujan gelombang ombak tinggi akan menyebabkan air laut akan terhempas di atas jambatan ini.

Jadi jika anda berada di sini harus selalu berhati-hati terutamanya pada musim hujan.

2. Glass Skywalk, Tianmenshan National Forest Park, China

Glass Skywalk, Tianmenshan National Forest Park, China
Glass Skywalk dibina untuk dijadikan tempat pelancongan yang menakutkan khas buat anda yang sukakan benda yang unik. Apabila anda berada di atasnya, kepala anda akan pening bagi yang gayat.

Jambatan ini turut dipanggil 'Walk of Faith' terletaknya di tepi tebing sungai di Pergunungan Tianmen, sepanjang 60 meter dan lebar 1.6 meter dan terletaknya 1,430 meter dari paras laut.

Bagaimanapun, jambatan ini menjadi tarikan utama pelancong. Malah jutaan pelancong datang ke sana pada setiap tahun.

3. Royal Gorge Bridge, berhampiran Canon City, Colorado

Royal Gorge Bridge, berhampiran Canon City, Colorado
Jambatan Royal Gorge adalah jambatan tergantung. Jambatan ini juga merupakan jambatan tertinggi di Amerika Syarikat, yang tergantung 956 meter di atas Sungai Arkansas.

Ia juga merupakan salah satu jambatan tertua dibina apabila hanya mengambil masa enam bulan pada tahun 1929. Kejayaan hebat kejuruteraan ini adalah tarikan pelancong utama untuk orang yang melawat taman tema Colorado.

Dibina dengan 1,000 papan dari cemara Oregon, dan dibina untuk kegunaan lalu lintas kereta.

4. Langkawi Sky Bridge, Malaysia

Langkawi Sky Bridge, Malaysia
Jambatan Sky Bridge merupakan salah satu jambatan yang menakutkan di dunia. Jika berangan ingin berada di atas awangan boleh la menaiki jambatan ini.

Jambatan ini menjadi kebanggaan orang Langkawi malah menjadi tempat pelancongan utama di Malaysia. Apa yang mengagumkan panjangnya 210 meter dan tergantung 660 meter dari aras laut.

Seni bina yang canggih jambatan ini terdiri daripada lapan kabel, semuanya tergantung dari Python tunggal, iaitu merupakan menara di atas jambatan.

Ia juga mempunyai tiga lengkung yang membentangkan 25 meter masing-masing, pada setiap akhir adalah kawasan tontonan segi tiga untuk anda mengambil pemandangan.

5. Sidu River Bridge, China

Sidu River Bridge, China
Jambatan Sidu merupakan jambatan yang terbaik pernah dicipta di negara China. Struktur 1,222 meter melewati lembah sungai Sidu dan terletaknya 550 meter dari paras laut.

Gorges yang membina jambatan ini turut mendalam dan bahagian sekitar di sekitarnya jambatan untuk kelihatan menarik. Ia adalah sebahagian daripada Lebuhraya G50 Huyu yang menghubungkan Shanghai dengan wilayah Chonquing China, laluan yang melalui pemandangan pegunungan dan pemandangan alam semula jadi. Jambatan ini berbentuk H, dan kini merupakan yang tertinggi di dunia.

6. Eshima Ohashi Bridge, Jepun

Eshima Ohashi Bridge, Jepun
Jambatan ini memang terkenal di Jepun malah semua penduduk di Jepun akan cuba mengelak untruk lalu di jambatan ini. Sekiranya, anda pernah menaiki trek 'roller coaster' jambatan ini lagi menakutkan berbanding naik roller coaster.

Jambatan yang direka futuristik ini menghubungkan bandar-bandar Matsue dan Sakainimato, yang merangkumi lebih dari satu batu dari Tasik Nakaumi.

Ia mempunyai kecerunan 6.1 pada satu sisi dan 5.1 pada yang lain, dan direka bentuk supaya armada penangkapan ikan boleh dilalui di bawah puncaknya. Tambahan lagi, jambatan ini memang sentiasa sesak dan jalannya sentiasa sibuk. - *Sumber: muslimtravelbug