Kejatuhan harga minyak akan meningkatkan tekanan ke atas bank di seluruh dunia, dengan negara pengeksport bersih minyak utama paling terdedah kepada risiko kredit dalam tempoh terdekat, kata Moody's Investors Service.

Dalam laporan baharu mengenai risiko kredit bank global akibat kejatuhan harga minyak, Moody's berkata terdapat risiko besar bahawa pemulihan harga akan berlaku secara lebih perlahan, malah terdapat risiko bahawa harga akan terus jatuh.

Minyak mentah WTI didagangkan pada US$31 setong dan Brent pada US$33 setong.

Bulan lepas, agensi penarafan itu menurunkan unjuran harga ke hadapan ekoran lebihan bekalan yang berterusan selain pertumbuhan permintaan yang rendah dalam pasaran tenaga dunia.

Moody's dalam kenyataan itu mengunjurkan risiko kredit ke atas bank di rantau ini, yang menjadi pengeksport bersih minyak, akan meningkat berdasarkan pendedahan langsung dan tidak langsung ke atas harga minyak yang terus rendah selain potensi penyusutan kualiti aset.

Namun agensi penarafan itu berkata walaupun harga minyak yang rendah boleh menjejaskan pendapatan dan boleh diurus bank-bank di dunia, ia (harga minyak) boleh menguji nilai kredit beberapa bank dalam portfolio penarafan globalnya.

"Kami percaya senario 'harga rendah yang lebih lama' bagi harga minyak merupakan kes asas dalam senario ini, dan menjangkakan bank di rantau pengeksport minyak akan menyaksikan risiko yang meningkat kepada pemberi kredit apabila bank menyesuaikan diri dalam kedudukan normal baharu ini," kata Pengarah Urusan Moody's, Frederic Drevon.

Moody's berkata pendedahan pinjaman korporat bank dan aktiviti berkaitan pasaran modal, boleh memacu tekanan ke bawah ke atas profil kredit masing-masing, terutama bank di rantau pengeksport minyak.

Penganalisis Moody's juga menekankan bahawa penurunan dalam perbelanjaan pengguna atau tekanan ke atas pertumbhan keluaran dalam negara kasar disebabkan harga minyak yang rendah, boleh memberi tekanan ke atas kualiti aset dan pendapatan bank.

Namun katanya bank di negara industri minyak sebahagian besarnya menjadi milik negara, dan bergantung kepada hasil berkaitan minyak, mungkin kurang terdedah ke pada keingkaran pinjaman berikutan sokongan kerajaan ke atas industri itu.