RAFAH: Pintu lintasan Rafah ke Gaza akan dibuka selama beberapa jam pada hari ini (Jumaat) untuk membenarkan penghantaran bantuan yang diperlukan, lapor media Mesir.

Lebih daripada 100 trak yang membawa bantuan telah beratur selama beberapa hari di sempadan Mesir - Palestin, dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyeru untuk bantuan segera kepada penduduk Gaza.

"Kami mempunyai lebih daripada 1,000 tan metrik makanan di sempadan Mesir di Rafah," Aline Rumonge, ketua rantaian bekalan di Program Makanan Sedunia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), memberitahu BBC.

Beliau turut memberitahu program BBC Radio 4 PM, sekitar 60 trak diperlukan untuk mengangkut jumlah makanan tersebut dan mencukupi untuk memberi makan kepada hampir setengah juta orang selama seminggu.

Beliau menjelaskan, apabila trak tersebut melintasi sempadan, mereka akan bersedia untuk mengangkut makanan ke tempat perlindungan dan tempat-tempat lain di mana makanan diperlukan.

"Setelah makanan berada di dalam Gaza, organisasi kemanusiaan harus diberikan akses penuh kepada orang yang memerlukan," tambah beliau.