ANTARA pelbagai berita antarabangsa yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 23 Oktober 2020. 

1) Ingkar arahan sekatan, menteri kesihatan Republik Czech didesak letak jawatan

Menteri Kesihatan Republik Czech, Roman Prymula didesak untuk meletak jawatan kerana ingkar arahan sekatan COVID-19 di negara itu.

2) Trump 'benci' China tapi pernah ada akaun di negara itu

Trump menegaskan, China mengawal virus itu agar tidak merebak di dalam negaranya namun tidak pula menghalang daripada merebak ke negara lain.

3) Mufti Damsyik terkorban dalam insiden ledakan bom

Mufti Damsyik yang juga pemimpin paling kanan dalam komuniti Islam Syria, maut dalam serangan bom pada Khamis, lapor portal berita Al-Arabiya.

4) Bon 1MDB: Goldman Sachs Singapore akan bayar AS$122 juta kepada kerajaan Singapura

Goldman Sachs Singapore Pte (GSSP) akan membayar AS$122 juta kepada kerajaan Singapura atas peranannya dalam penawaran bon 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

5) Korban COVID-19 lepasi angka 1.13 juta

Statistik Johns Hopkins University menunjukkan jumlah kumulatif kematian global akibat COVID-19 sudah melebihi 1.13 juta kes.

6) COVID-19: Kes positif global lepasi angka 41.53 juta

Jumlah kumulatif kes positif global COVID-19 kini melepasi angka 41.53 juta. Ini berikutan lebih ratusan ribu jangkitan baharu direkodkan dalam tempoh 24 jam.

7) Protes mega Thailand: Ini apa anda perlu tahu

Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha menamatkan perintah darurat di Bangkok pada Khamis dan mendakwa keganasan berhubung protes besar-besaran menentang kerajaannya dan institusi monarki sudah pun berakhir.

8) Cathay Pacific's permanent pilot pay cuts 'draconian' and 'short-sighted' - union

Hong Kong's Cathay Pacific Airways Ltd's decision to force pilots permanently onto lower-paid contracts or risk losing their jobs is "draconian" and "short-sighted", the head of the union representing them said on Friday.

9) Turning point in Thailand: Queen's brush with protest

A defining moment in Thailand's growing protest movement started with the unannounced arrival of a champagne-coloured Rolls Royce stretch limousine on a Bangkok street.

10) Australia to lift cap on citizens returning as thousands left stranded

Australia will slightly lift the cap on the number of citizens and permanent residents allowed to return each week, Prime Minister Scott Morrison said on Friday, as local COVID-19 cases slow to single digits.