ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 2 Februari 2021.

1) Vaksin COVAX dikecualikan perintah larangan Kesatuan Eropah 

Semua vaksin COVID-19 yang diperoleh menerusi skim COVAX, seperti yang disertai Malaysia, dikecualikan daripada perintah larangan eksport vaksin yang diumumkan Kesatuan Eropah (EU) baru-baru ini. 

2) Vaksin COVID-19: Lewat sedikit suntikan dos kedua tidak mengapa - Dr Fauci 

Kelewatan beberapa minggu suntikan kedua vaksin COVID-19 tidak akan memberi kesan yang ketara terhadap keberkesanannya. 

3) COVID-19: Vaksin tetap beri perlindungan walau keberkesanan rendah terhadap mutasi baharu 

Walaupun data keberkesanan vaksin dicatatkan lebih rendah apabila diuji terhadap mutasi baharu COVID-19 yang dikesan di Afrika Selatan, namun ia tetap memberikan perlindungan. 

4) Negara berpendapatan tinggi perlu bantu program vaksin global - Dr Fauci 

Sekiranya negara hanya melindungi rakyat sendiri namun tidak melindungi dunia daripada ancaman virus COVID-19, ini akan menyebabkan pandemik ini berterusan tanpa henti.

5) Pasukan WHO tiba di Wuhan untuk tinjau kemudahan kesihatan haiwan 

Satu pasukan penyiasat Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) tiba di kemudahan kesihatan haiwan di bandar Wuhan, China pada Selasa dalam usaha mencari petunjuk berkenaan punca pandemik COVID-19 

6) Perintah berkurung di Australia mencabar dalam situasi berdepan kebakaran hutan 

Kira-kira dua juta rakyat Australia telah memulakan perintah berkurung selama lima hari yang berkuatkuasa pada Isnin sebaik sahaja negara itu mengesan satu kes positif COVID-19 di bandaraya Perth.

7) Ralit senamrobik lagu 'Ampun Bang Jago', wanita tidak sedar di belakangnya konvoi askar Myanmar rampas kuasa

Perkongsian video senamrobik atau zumba di media sosial menjadi kelaziman ketika ini, tatkala ramai yang cuba mengamalkan gaya hidup sihat disebalik pandemik COVID-19.

8) COVID-19: Penurunan kes tiga minggu berturut satu berita gembira

Menurut Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Dr Tedros Adhenom Ghebreyesus, penurunan kes COVID-19 ini dapat direalisasi dengan pendekatan yang dilakukan ketika ini.

9) Rampasan kuasa: Min Aung hilang pemimpin selama setahun

Terbaharu, Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD) mengesahkan bahawa ahli-ahli parlimen yang ditahan di sebuah bangunan kerajaan di ibu negara, Naypyitaw dibenarkan pulang ke rumah. 

10) Pembayaran Mudah Alih, Kaedah Paling Popular di China

Pembayaran mudah alih di China menjadi kaedah paling popular dengan jumlah pengguna mencapai 800 juta orang dan diiktiraf sebagai saiz pasaran terbesar dunia untuk tiga tahun berturut-turut.