ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 28 September 2021.

1. Sweden: Letupan di bangunan kediaman, sekurang-kurangnya 23 cedera

Sekurang-kurangnya 23 orang cedera dalam insiden letupan di sebuah bangunan kediaman di bandar Gothenburg, barat daya Sweden pada Selasa.

2. Lawatan Khas ke UK: Agong luang masa jumpa diaspora Malaysia dan Putera Mahkota Abu Dhabi

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah menerima kunjungan Putera Mahkota Abu Dhabi, Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan di London dalam Lawatan Khas ke UK.

3. Penembak Presiden AS Reagan, John Hickley dibebaskan

Lelaki yang menembak bekas Presiden Amerika Syarikat, Ronald Reagan serta tiga individu lain telah dibebaskan. John Hinckley didakwa atas percubaan membunuh bekas presiden itu pada 1981.

4. Tidak puas hati wasiat ditinggalkan, lelaki tergamak bakar kubur bapa

Tular tentang kisah seorang pemuda di Jakarta, Indonesia nekad membakar kubur arwah ayahnya kerana tidak berpuas hati dengan wasiat yang ditinggalkan.

5. Pendidikan Kesihatan | Akademi WHO beri pendidikan kesihatan kepada semua

Presiden Perancis Emmanuel Macro dan Ketua Pengarah WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus melancarkan Akademi WHO di Lyon, Perancis. Akademi berkenaan bertujuan untuk berikan pendidikan kepada pekerja kesihatan dan orang awam.

6. COVID-19: Presiden AS terima dos penggalak

Presiden Amerika Syarikat (AS) menerima suntikan dos penggalak vaksin COVID-19 bagi memberi keyakinan kepada rakyat AS mengenai keperluan mendapatkan suntikan tambahan.

7. Gempa Bumi | Seorang terkorban, 11 cedera di Greece

Seorang lelaki maut manakala 11 yang lain cedera dalam kejadian gempa bumi bermagnitud 5.8 yang mengegarkan Pulau Crete, Greece awal pagi Isnin. Mayat lelaki berkenaan dikeluarkan di bawah runtuhan sebuah gereja yang runtuh di perkampungan Arkalochori, iaitu berdekatan dengan pusat gempa.

8. Ribut tropika Dianmu cetus banjir di 27 wilayah di Thailand

Ribut tropika "Dianmu" yang membadai utara dan timur laut Thailand mengakibatkan banjir di 27 wilayah di Thailand.

9. Penyanyi 'I Believe I Can Fly' R. Kelly didapati bersalah

Kelly menghadapi kemungkinan dipenjara selama beberapa dekad atas jenayah itu.

10. ARMY teruja! Penyanyi utama Coldplay hadiahkan gitar kesayangan buat Jin BTS

Penyanyi utama kumpulan rock Britain, Coldplay, Chris Martin menghadiahkan sebuah gitar miliknya kepada salah seorang anggota kumpulan K-pop terkenal, BTS, Kim Seok-Jin.