ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 1 Februari 2022.

1. Vaksin Pfizer kanak-kanak bawah 5 tahun dijangka siap akhir Februari

Syarikat farmaseutikal Pfizer dan BioNTech dijangka mengemukakan permohonan kelulusan penggunaan kecemasan vaksin COVID-19 untuk kanak-kanak berumur enam bulan hingga lima tahun kepada Jabatan Makanan dan Ubat-ubatan (FDA) Amerika Syarikat pada Selasa.

2. Protes 'Senyap' | Setahun sejak rampasan kuasa junta tentera

Hari ini genap setahun sejak rampasan kuasa di Myanmar oleh junta tentera yang mencetuskan peristiwa berdarah berikutan bantahan rakyat dan keganasan tentera. Bandar-bandar besar di serata Myanmar hari ini sunyi dan lengang, apabila rakyat melancarkan protes 'senyap' sebagai tanda solidariti ketika suara mereka semakin ditindas.

3. Krisis Myanmar | Protes sempena ulang tahun rampasan kuasa

Di bandar kedua terbesar Myanmar, Mandalay, sekumpulan penunjuk perasaan berarak sebagai bantahan sempena ulang tahun rampasan kuasa junta tentera. Mereka membawa sepanduk dan kain rentang sambil melaungkan slogan Pro-Demokrasi.

4. Blinken, Abbas bincang hubungan dua hala, perkembangan terkini di Palestin

Presiden Palestin Mahmoud Abbas dan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Antony Blinken pada Isnin membincangkan hubungan dua hala dan perkembangan terkini di Palestin dalam satu perbualan telefon.

5. Myanmar lanjutkan darurat enam bulan lagi

Pelanjutan itu dibuat untuk persiapan yang diperlukan bagi pilihan raya umum pelbagai parti. Kali pertama darurat diisytiharkan adalah pada Feb 2021, selepas tentera menahan bekas pemimpin kerajaan, termasuk kaunselor negara dan presiden.

6. New York Times beli Wordle, harga mencecah jutaan dolar

The New York Times kini pemilik baharu Wordle, permainan perkataan popular yang memberikan pemain enam peluang untuk meneka perkataan lima huruf, setiap hari.

7. Anggota bomba ditembak ketika padam kebakaran

Seorang veteran bomba maut ditembak ketika dalam usaha memadam kebakaran di Stockton, California. Kejadian berlaku ketika Kapten Max Fortuna dan pasukannya tiba di lokasi kebakaran melibatkan tong sampah yang merebak ke sebuah bangunan.

8. Pemain dram Chicago Blues, Sam Lay meninggal dunia

Pemain dram dan penyanyi utama kumpulan Chicago Blues, Sam Lay meninggal dunia pada usia 86 tahun akibat sakit tua. Menurut kenyataan oleh Alligator Records pada Isnin, Lay meninggal dunia di pusat jagaan warga emas di Chicago pada Sabtu.

9. COVID-19: Perdana Menteri Kanada disahkan positif

Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau disahkan positif COVID-19 namun akan terus bekerja dari rumah. Trudeau menjalani kuarantin sejak minggu lepas selepas salah seorang daripada anaknya disahkan positif virus itu.

10. Vaksin COVID-19: FDA beri kelulusan penuh kepada Moderna

Pentadbiran Makanan dan Ubat-ubatan Amerika Syarikat (FDA), memberi kelulusan penuh kepada vaksin COVID-19, Moderna. Vaksin berkenaan sudah diberikan kepada puluhan juta rakyat Amerika Syarikat sejak ia diberi kelulusan kecemasan setahun lalu.