ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Khamis, 11 Januari 2024.


1. 'The Bot' ialah nama rasmi maskot Android

Google mempunyai maskot untuk Android. Setiap tahun apabila Android baharu dilancarkan, ibu pejabat Google pasti akan mempunyai patung Android gergasi mewakili versi terkini.



2. Parlimen Malaysia suarakan sokongan perjuangan rakyat Palestin di mesyuarat PUIC

Datuk Ramli Mohd Nor menyuarakan sokongan Parlimen Malaysia terhadap perjuangan dan hak rakyat Palestin di mesyuarat PUIC.


3. Saintis di Oxford uji vaksin Nipah

Andai ujian klinikal itu berjaya, ia akan menjadi vaksin pertama seumpamanya untuk penyakit berkenaan.


4. Banduan tawan 139 pengawal, kakitangan penjara di Ecuador

Kira-kira 125 pengawal penjara dan 14 pegawai pentadbiran dijadikan tawanan oleh banduan di lima penjara di Ecuador ekoran rusuhan dan pemberontakan yang tercetus pada Isnin.


5. 10 risiko utama global dalam dua tahun akan datang - WEF

Memasuki tahun 2024, keputusan Tinjauan Persepsi Risiko Global (GRPS) 2023-2024 menunjukkan pandangan umum yang negatif terhadap prospek dunia dalam masa dua tahun.


6. Turkiye kenakan denda AS$160,000 ke atas Meta

Turkiye memutuskan untuk mengenakan denda harian melebihi AS$160,000 ke atas Meta kerana gagal mematuhi kewajipan pertukaran data.


7. Alaska Airlines batal semua penerbangan pesawat 737 MAX-9 sehingga Sabtu

Alaska Airlines pada Rabu mengumumkan pembatalan semua penerbangan yang melibatkan pesawat Boeing 737 MAX-9 sehingga Sabtu.


8. Kerajaan yakin RTS Link beroperasi mulai 1 Jan 2027 - Loke

Kerajaan berpuas hati dengan kemajuan kerja-kerja pembinaan Projek Rapid Transit System Link (RTS Link) antara Johor Bahru dan Singapura.


9. Korban gempa bumi Jepun kini cecah 213 orang, 52 masih hilang

Jumlah korban akibat bencana gempa bumi yang melanda wilayah Ishikawa di tengah Jepun kini mencecah seramai 213 orang pada Khamis.


10. Maghribi dipilih sebagai Presiden UNHCR 2024

Maghribi pada Rabu dipilih sebagai Presiden Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR) bagi tahun 2024.