ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 17 April 2024.


1. UAE alami hujan paling lebat dalam tempoh 75 tahun

Dalam peristiwa cuaca bersejarah, Emiriah Arab Bersatu (UAE) menyaksikan taburan hujan paling lebat direkodkan dalam tempoh 24 jam lepas, lapor Agensi Berita Emirates (WAM).



2. Banjir Dubai: Lapangan Terbang Antarabangsa 'lumpuh' 25 minit, 45 penerbangan dibatalkan

Insiden banjir di ibu negara Emiriah Arab Bersatu, Dubai telah menyebabkan pelbagai urusan utama tergendala.


3. Kabinet Perang Israel tangguh mesyuarat ketiga mengenai serangan Iran

Mesyuarat ketiga Kabinet Perang Israel yang ditetapkan pada Selasa untuk memutuskan tindak balas terhadap serangan langsung pertama Iran ditangguhkan sehingga ke hari ini (Rabu), ketika sekutu Barat melihat sekatan baharu pantas terhadap Tehran untuk membantu menghalang Israel daripada serangan besar. peningkatan.


4. UNICEF gesa supaya pemindahan untuk merawat kanak-kanak cedera di Gaza ditingkatkan

Dengan purata sekurang-kurangnya 70 kanak-kanak di Gaza cedera setiap hari disebabkan serangan berterusan tentera Israel, keperluan kepada kanak-kanak ini dipindahkan meningkat bagi memastikan mereka mendapat rawatan perubatan yang amat diperlukan mereka dengan kadar segera, kata seorang pegawai Tabung Darurat Kanak-kanak Antarabangsa Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) pada Selasa.


5. 1.7 juta penduduk hilang tempat tinggal di Semenanjung Gaza, kata PBB

Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR) mengumumkan kira-kira 1.7 juta rakyat Palestin kehilangan tempat tinggal secara paksa di Semenanjung Gaza akibat pencerobohan Israel yang berterusan, mengakibatkan pembunuhan 33,000 orang, majoritinya adalah kanak-kanak dan wanita.


6. Misi Freedom Flotilla: Besar harapan untuk sampai ke bumi Palestin demi hulurkan bantuan

Besar harapan bagi misi Break the Seige of Gaza Freedom Flotilla untuk sampai ke bumi Palestin bagi menyalurkan bantuan yang amat diperlukan ketika ini di sana.


7. Konflik Iran-Israel: Pendapatan Malaysia Airports dijangka terjejas hingga 26%

Ketegangan geopolitik yang kian menggusarkan di Asia Barat boleh menyebabkan penumpang udara dari rantau itu terjejas sekali gus mampu mengurangkan pendapatan Malaysia Airports Holdings Berhad (Malaysia Airports) sehingga 26%.


8. Pertandingan Ratu Cantik AI pula dianjurkan

KECERDASAN buatan (AI) sudah mengambil alih tugas penulis, penganalisa dan penghasil karya seni.


9. Pemimpin China, Jerman bincang krisis Ukraine

Presiden China, Xi Jinping bertemu dengan Canselor Jerman, Olaf Scholz di Wisma Tetamu Diaoyutai Beijing pada Selasa.


10. 7 juri dipilih dalam bicara kes wang sogok yang dihadapi Trump

Tujuh juri pada Selasa dipilih dalam perbicaraan kes wang sogok Donald Trump di New York, perbicaraan jenayah pertama terhadap bekas presiden Amerika Syarikat (AS), lapor agensi berita Jerman (dpa).