ANTARA pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 22 Mei 2024.


1. Insiden gelora udara SIA: Sembilan rakyat Malaysia stabil - Duta

Kedutaan Besar Malaysia di sini sedang memudah cara dan membantu sembilan rakyat Malaysia terdiri daripada kru dan penumpang penerbangan SQ321 Singapore Airlines yang cedera selepas pesawat itu mengalami gelora udara dan terpaksa melakukan pendaratan kecemasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi (BKK), pada petang Selasa.



2. Insiden gelora udara SIA: 131 penumpang, 12 kru tiba di Singapura melalui penerbangan gantian

Seramai 131 penumpang dan 12 kru pesawat Singapore Airlines (SIA) SQ321 yang terpaksa melakukan pendaratan kecemasan di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi petang Selasa, tiba di Singapura dengan penerbangan gantian pada 5.05 pagi Rabu.


3. PBB rancang laluan baharu selepas bantuan jeti terhenti di Gaza

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) merancang laluan baharu untuk mengagihkan bantuan daripada jeti binaan Amerika Syarikat di Gaza.


4. Ireland umum iktiraf negara Palestin

Ireland dijangka akan mengumumkan ia mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara pada Rabu, langkah yang ditentang keras Israel.


5. WHO gesa Israel tarik balik sekatan bantuan ke Gaza

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyeru agar Israel menarik balik sekatan bantuan ke Gaza.


6. Tentera Israel terus mengganas di Jabalia, Rafah

Tentera Israel menceroboh lebih dalam ke Jabalia di utara Gaza, menyerang sebuah hospital dan memusnahkan kawasan kediaman dengan kereta kebal pada Selasa.


7. Puluhan terbunuh dalam pertempuran antara kaum di DR Congo - PBB

Puluhan orang awam telah terbunuh setakat bulan ini dalam pertempuran antara kaum yang berlaku di Republik Demokratik Congo (DR Congo), menurut agensi kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Selasa, lapor Xinhua.


8. Lebih 30 flamingo mati dipercayai dilanggar pesawat Emirates

Sebuah penerbangan Emirates dilapor melanggar sekawan burung flamingo, menyebabkan sekurang-kurangnya 36 ekor haiwan berkenaan mati.

 
9. 21 individu dikejar ke hospital, bas langgar penghadang jalan di Singapura

Seorang pemandu bas dan 20 penumpang dikejarkan ke hospital pada Selasa selepas kenderaan Tower Transit dilapor merempuh sebuah penghadang jalan di Lapangan Terbang Changi Terminal 3, Singapura.


10. Skuasy: Sivasangari calon pemain terbaik anugerah PSA

Jaguh skuasy negara S Sivasangari merupakan antara lima pemain wanita terbaik dunia yang dicalonkan bagi merebut gelaran Pemain Terbaik Wanita Persatuan Skuasy Profesional (PSA).