NEW YORK: Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) akan mengadakan upacara peringatan untuk bekas Presiden Iran, Ebrahim Raisi dan Menteri Luarnya, Hossein Amirabdollahian yang terkorban dalam nahas helikopter pada Ahad.

Presiden UNGA, Dennis Francis telah mengumumkan bahawa upacara tersebut dijadualkan pada Khamis, 30 Mei, lapor Agensi Berita Republik Islam (IRNA).

Pada Khamis, Francis memberikan penghormatan kepada bekas presiden dan menteri luar Iran dengan menandatangani buku peringatan di misi Republik Islam di New York.

Francis, yang disambut oleh Duta Besar dan Wakil Tetap Iran ke PBB, Amir Saeed Iravani menyampaikan ucapan simpati kepada kerajaan dan rakyat Iran serta keluarga mangsa.

UNGA sebelum ini turut meluangkan satu minit bertafakur untuk memperingati mangsa nahas helikopter di Iran.

Raisi, Hossein Amirabdollahian dan beberapa pegawai lain terkorban pada Ahad apabila helikopter mereka terhempas di wilayah barat laut Iran, Azarbaijan Timur.

Mereka dalam perjalanan ke ibu kota wilayah Tabriz dari sempadan Azerbaijan, selepas Raisi merasmikan empangan bersama rakan sejawatnya dari Azerbaijan, Ilham Aliyev.

-- BERNAMA