IPOH: Kejayaan Tan Sri Michelle Yeoh melakar sejarah paling gemilang dalam kerjaya seninya apabila ditabalkan sebagai Pelakon Wanita Terbaik pada Anugerah Akademi ke-95 (Oscar 2023), turut membanggakan warga tempat kelahirannya, Ipoh.

Menurut mereka, kejayaan itu bukan sahaja mengharumkan nama Malaysia, malah mampu melonjakkan nama negeri Perak, khususnya Ipoh.

Beberapa warga tempatan yang ditemui antara lain berharap, bandar raya ini turut mendapat tempias apabila lebih ramai orang luar mula mengenali Ipoh, sekali gus dapat melonjakkan sektor pelancongan.

Pengurus syarikat swasta, Titin Liyana Buhaiqi Amin, berkata: "Memang sangat bangga, sangat gembiralah sebab seorang anak kelahiran Perak memenangi anugerah yang bukan calang-calang anugerah.

"Anugerah ini diiktiraf di seluruh dunia. Sebagai seorang anak Perak memang saya rasa teruja dengan kemenangan ini. Tahniah kepada Tan Sri Michelle Yeoh atas kemenangan ini.

"Diharap dengan kemenangan ini secara tidak langsung membawa nama Malaysia dan nama Perak ke peringkat yang lebih tinggi lagi," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

BACA: Tahniah Michelle Yeoh, Oscar akhirnya dalam genggaman

BACA: Sejurus menang Oscar, Michelle Yeoh hubungi ibu

Sementara itu, pegawai penyelidik swasta, G Jeyasharlina, berkata: "Bukan senang untuk capai kejayaan di tahap ini. Saya rasa pencapaian ini bukan saja mengharumkan nama Malaysia, tetapi juga nama Perak, khususnya Ipoh.

"Saya sebagai anak Perak sangat bangga dengan pencapaian beliau dan harap beliau boleh memenangi banyak lagi anugerah seperti ini pada yang akan datang," katanya.

Michelle Yeoh menang Anugerah Oscar, pelakon wanita terbaik

Pengarah syarikat, Christy Tan pula berkata: "Tahniah Tan Sri Michelle Yeoh yang semakin hebat dalam industri filem antarabangsa. Saya berasa bangga, sama seperti ramai rakyat Malaysia yang lain.

"Saya berharap beliau semakin sihat dan mendapat lebih banyak anugerah pada masa yang akan datang," katanya.

Pengusaha khidmat pembersihan, Armie Irwan Aziz, berkata: "Tan Sri Michelle Yeoh telah menjadi contoh kepada anak muda supaya boleh mencapai apa saja kejayaan di peringkat antarabangsa jika berusaha.

"Beliau telah membuka pintu kepada anak muda... boleh menjadi contoh dalam bidang lakonan Malaysia," katanya.

Pada acara gemilang yang berlangsung di Dolby Theatre, Los Angeles, Amerika Syarikat itu pada pagi Isnin, Michelle, 61, merangkul anugerah berkenaan menerusi lakonannya dalam filem Everything Everywhere All at Once.