MACHANG: Susulan banjir yang melanda, Ahli Parlimen Machang Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal memaklumkan lebih 1,000 penduduk yang dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS) sebelum ini telah pulang ke kediaman masing-masing.

Menurut beliau susulan itu dari sembilan PPS yang dibuka sejak banjir melanda di Machang, hanya satu sahaja yang masih beroperasi.

“Alhamdulillah, dari sembilan tinggal satu sahaja PPS di Machang yang menempatkan penduduk terkesan. Setakat ini 1,000 penduduk telah pulang ke rumah masing-masing.

“Setakat ini juga tiada laporan kecederaan atau nyawa yang terkorban. Semuanya masih terkawal namun kami di sini dalam peringkat berjaga,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI hari ini.

Menurutnya lagi, mangsa banjir di PPS Sri Aman memerlukan sedikit masa lagi untuk mencuci rumah.

Wan Ahmad Fayhsal berkata, meskipun paras air di kebanyakan lokasi terkesan mula surut namun dijangkakan gelombang kedua banjir bakal berlaku minggu depan.

“Saya difahamkan akan berlaku gelombang kedua banjir yang akan berlaku sekali lagi. Atas sebab itu juga kami di sini perlu sentiasa dalam keadaan bersedia sekiranya banjir lagi.

“Sebagai Ahli Parlimen di sini saya akan pantau rapat kerosakan yang berlaku melibatkan infrastruktur melibatkan jalan raya, jambatan dan lain-lain lagi diselenggara dengan baik untuk kemudahan penduduk Machang,” katanya.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bantuan segera banjir RM100 juta diperuntukan untuk Kelantan dan Terengganu bagi membantu meringankan bebanan mangsa yang terjejas banjir.