ANTARA pelbagai berita tempatan yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Jumaat, 19 Jun 2020.

1) Protokol bersama perlu dipersetujui sebelum gelembung perjalanan dilaksana

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata, buat masa ini, Kementerian Kesihatan Malaysia sedang dan telah mengenal pasti beberapa negara sebelum perbincangan lanjut dilakukan.

2) COVID-19 mungkin menyebabkan perubahan kekal kepada sektor tenaga - Moody's

Gangguan kepada pasaran tenaga dan perubahan tingkah laku yang berterusan akibat krisis penularan COVID-19 mungkin menyebabkan perubahan kekal kepada penggunaan tenaga, kata Moody's Investors Service.

3) Pengajian di madrasah boleh diteruskan, KKM pergiat pengawasan

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata menjadi tugas dan tanggungjawab Kementerian Kesihatan (KKM) menjalankan saringan dari masa ke masa. Ujarnya, tindakan tersebut akan tetap berterusan walaupun selepas Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) tamat.

4) Bintulu catatkan pertambahan satu kes positif COVID-19

Satu kes positif terbaharu COVID-19 dilaporkan di Bintulu hari ini menjadikan jumlah kes positif di negeri Bumi Kenyalang meningkat kepada 556 kes setakat ini.

5) Ini lima perkara utama sidang media COVID-19

Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata antara lain memberitahu, terdapat enam kes baharu dengan dua daripadanya adalah kes import, manakala empat jangkitan tempatan.

6) Enam positif kes jangkitan COVID-19 kluster Kidurong

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengesan satu kluster baharu COVID-19 di Sarawak. Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata kluster Kidurong tersebut telah menjangkiti enam individu.

7) PKPP: Promosi jualan di ruang legar pasar raya, pusat beli belah dibenarkan

Kerajaan pada Jumaat membenarkan semula aktiviti promosi jualan di ruang legar pusat beli belah di seluruh negara.

8) Pelajar antarabangsa dibenarkan masuk, pelajar Malaysia dibenarkan keluar - Ismail Sabri

Pelajar antarabangsa di institusi pengajian tinggi awam dan swasta (IPTA/S) serta pelbagai sekolah antarabangsa diberi kebenaran untuk kembali ke Malaysia bagi menyambung pengajian masing-masing.

9) PKPP: Ekspatriat EP1 dibenarkan masuk ke Malaysia - Ismail Sabri

Kerajaan bersetuju membenarkan kemasukan rakyat asing ke Malaysia, bagi ekspatriat kategori EP1 iaitu melibatkan pengurusan tertinggi seperti pengarah urusan syarikat.

10) Aktiviti sukan air dalam kolam renang dibenarkan, ini lima tumpuan sidang media Ismail Sabri

Orang ramai yang rindu kepada aktiviti sukan air dan kolam renang sudah boleh menghela nafas lega apabila kerajaan hari ini membenarkan semula aktiviti tersebut berkuat kuasa 25 Jun ini.