ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Sabtu, 15 Januari 2022.

1. Penipuan sijil vaksinasi COVID-19 perlu perundangan khusus - Pakar

Pembongkaran kegiatan seorang pengamal perubatan di Terengganu menjual sijil vaksinasi COVID-19 palsu baru-baru ini mencetuskan polemik tentang kemampuan perundangan sedia ada untuk mengekang kegiatan itu.

2. Tubuhkan satu jawatankuasa khas perkasa usaha konservasi penyu

Kerajaan disaran menubuhkan satu jawatankuasa khas untuk memperkasakan usaha konservasi penyu secara lebih serius, demi menyelamatkan kemandirian haiwan terancam itu.

3. Tiada keperluan bubar DUN Johor ketika ini - Ahmad Faizal

Tiada keperluan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Johor bagi membolehkan Pilihan Raya Negeri negeri diadakan buat masa ini, kata Timbalan Presiden Bersatu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu.

4. Penahanan di kelab malam: ADUN Pasir Bedamar buat laporan polis

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Bedamar, Terence Naidu membuat laporan polis berhubung penahanannya di sebuah kelab malam di Perai, Pulau Pinang, Khamis lalu.

5. Pelbagai ugutan, gertakan terhadap Presiden supaya UMNO dibubarkan - Ahmad Zahid

Ugutan dan gertakan terhadap Presiden UMNO supaya parti itu dibubarkan selepas Pilihan Raya Umum ke-14 berakhir, merupakan antara usaha musuh mereka untuk melemahkan parti itu, kata Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

6. Remaja dimandikan seperti jenazah lantik peguam - PPMM

Seorang remaja yang dijatuhi hukuman penjara 10 hari dan denda RM4,000 kerana mencuri tabung masjid di Kuang, Rawang dan dimandikan seperti jenazah oleh jemaah masjid berkenaan pada 8 Jan lepas telah melantik peguam untuk mewakili dirinya.

7. Tiada pengumuman nama calon sebagai duta, usah panjang berita tular di media sosial

Menteri Luar Datuk Seri Saifuddin Abdullah menasihatkan semua pihak supaya tidak memanjangkan nama atau isu berkaitan lantikan duta yang tular di media sosial sejak kebelakangan ini kerana ia tidak membantu dari segi hubungan baik Malaysia dengan negara luar.

8. Isu campur tangan kehakiman: Anwar minta penjelasan Muhyiddin

Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa agar bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat penjelasan lanjut berhubung pendedahannya sebelum ini bahawa wujud cubaan untuk beliau mencampuri urusan mahkamah dalam kes-kes berprofil tinggi.

9. 1,300 anggota polis pantau perarakan Thaipusam di Pulau Pinang

Seramai 1,300 anggota dan pegawai polis Pulau Pinang akan ditugaskan sepanjang sambutan Thaipusam di negeri itu bagi memastikan kelancaran dan keselamatan upacara yang bermula 17 hingga 19 Januari ini.

10. Thailand sangkal penyerahan pemberontak ada kaitan dengan rundingan damai di Malaysia

Thailand hari ini menafikan dakwaan bahawa tiga warganya yang disyaki sebagai pemberontak yang diserahkan oleh kerajaan Malaysia ada kaitan dengan dialog damai yang diadakan di Kuala Lumpur awal minggu ini.