ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 2 April 2023.

1. Pembaharuan pasaran buruh perlu dipercepat selari jangkaan perkembangan ekonomi tahun ini - BNM

Pengembangan berterusan dalam kegiatan ekonomi pada tahun ini dijangka berlaku walaupun pada kadar yang lebih rendah berbanding 2022.

2. Hina mahkamah jika buat tuduhan terhadap keputusan empat hakim

Semua pihak sepatutnya berlapang dada menerima keputusan berkenaan dan perlu memandang ke hadapan.
 
3. Tiga pesakit pulih penglihatan ihsan Allahyarham Finno Joitol

Proses transplan kornea yang didermakan itu juga katanya berjaya memulihkan penglihatan tiga pesakit yang masing-masing menghadapi masalah kornea kiri dan kanan.

4. Jualan mercun, bunga api dalam talian dilarang - Saifuddin Nasution

Sebarang bentuk penjualan mercun dan bunga api secara dalam talian adalah dilarang, walaupun ia membabitkan jenis produk yang dibenarkan untuk dijual.

5. TH gantung lesen pengelola jemaah haji syarikat Emraz Travel

Lembaga Tabung Haji (TH) telah menggantung lesen Pengelola Jemaah Haji (PJH) Emraz Travel & Tours Sdn Bhd sebagai langkah awal untuk melindungi kebajikan bakal jemaah haji.

6. Mogok Doktor Malaysia kemuka enam tuntutan

Susulan daripada mogok yang akan dilancarkan di seluruh negara pada esok, kumpulan doktor kontrak membuat enam tuntutan kepada kerajaan melalui Kementerian Kesihatan.

7. Isu doktor kontrak: KKM beri peringatan tidak sertai himpunan haram

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengingatkan semula mengenai peraturan melarang penjawat awam daripada menyertai perhimpunan haram susulan wujud perancangan daripada doktor kontrak untuk melakukan mogok selama tiga hari bermula Isnin.

8. Dituduh bocor rahsia kerajaan punca saya dihalang - Sanusi

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mendedahkan tuduhan membocorkan rahsia sulit kerajaan menjadi punca dirinya dilarang hadir ke majlis rasmi Kerajaan Persekutuan termasuk Pameran Aeroangkasa dan Maritim Langkawi (LIMA’23).

9. JMG kenal pasti 221 cerun kritikal perlu diberi perhatian

Jabatan Mineral dan Geosains Malaysia (JMG) mengenal pasti sejumlah 221 cerun kritikal yang perlu diberi perhatian khususnya ketika musim monsun melanda.

10. Barisan Exco Melaka libatkan rakan parti politik Kerajaan Perpaduan - Zahid

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan telah bertemu Ketua Menteri Melaka yang baharu, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berhubung pembentukan barisan Exco Negeri Melaka.