ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Jumaat, 2 Februari 2024.


1. 100 lagi anggota imigresen, PGA ditambah kesan pendatang asing lolos di Perak

Seramai 100 lagi anggota ditambah terdiri daripada Jabatan Imigresen dan Pasukan Gerakan Am (PGA) bagi mengesan 130 tahanan yang lolos dari pusat tahanan di Depot Imigresen di Bidor, Perak. 



2. Sekolah digalakkan anjur majlis graduasi sederhana namun meriah - Fadhlina

Kementerian Pendidikan (KPM) menggalakkan majlis graduasi sekolah diadakan secara sederhana namun meriah dan penuh penghargaan bagi meraikan semua pelajar. 


3. Tiga anggota tentera maut dalam kemalangan di Gurun

Tiga anggota tentera maut dalam kemalangan membabitkan tiga buah trak tentera dengan sebuah lori di Kilometer 77.5, Lebuhraya Utara Selatan arah utara, di Gurun, hari ini.


4. Pemilik syarikat mengaku tidak bersalah tipu urusan umrah

Seorang pemilik syarikat pelancongan dan umrah mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan memperdaya seorang lelaki berkaitan pakej umrah.


5. Isu pemilikan akaun kanak-kanak bawah umur akan dibincang dengan TikTok - Fahmi

Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata isu pemilikan akaun TikTok oleh kanak-kanak bawah usia 13 tahun antara isu dipertimbang untuk diutarakan kepada pengurusan platform media sosial tersebut.


6. Hukuman Najib turun kepada 6 tahun, denda RM50 juta

Mesyuarat Lembaga Pengampunan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bersetuju mengurangkan hukuman dan denda yang dikenakan terhadap Datuk Seri Najib Tun Razak.


7. Khairul Aming cipta rekod jualan RM1 juta dalam masa 3 minit 39 saat!

Pempengaruh media sosial, Khairul Aming hari ini mencatatkan sejarah apabila berjaya mencatat angka jualan RM1 juta dalam tempoh 3 minit 39 saat.


8. Pengampunan Najib: Penyokong 'Bossku' kecewa, keputusan sudah dijangka dari awal

Pengerusi Pertubuhan Jalinan Perpaduan Negara Malaysia, Syed Muhammad Imran Syed Abdul Aziz berkata keputusan Lembaga Pengampunan hari ini sudah dapat dijangka sejak awal lagi.


9. Pengampunan: Najib ada hak memohon - PM Anwar

Setiap rakyat Malaysia yang didapati bersalah termasuk bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai hak untuk memohon pengampunan.


10. Polis buka 54 kertas siasatan berkaitan penipuan Snuppee Mall

Timbalan Pengarah (Siasatan) JSJK, Datuk Rohaimi Md Isa berkata siasatan awal mendapati syarikat iu mempromosikan platformnya untuk menjana pendapatan tambahan secara dalam talian.