ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita yang paling menjadi tumpuan sepanjang Selasa, 6 Februari 2024.


1. Penjawat awam dapat insentif awal RM2,000 - PM

Bayaran Insentif Awal Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam kepada semua penjawat awam termasuk pesara akan disalurkan secara sekali gus pada 23 Februari ini.



2. Laporan akhir kajian SPPA siap dalam dua bulan - PM

Laporan akhir kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) dijangka siap dalam tempoh dua bulan lagi.


3. Hentikan sangkaan buruk terhadap saya - Raghad

Toh Puan Raghad Kurdi Taib, isteri bekas Yang di-Pertua Negeri Sarawak Tun Abdul Taib Mahmud, merayu kepada rakyat Sarawak agar menghentikan tuduhan dan sangkaan jahat terhadapnya.


4. AGC bantah semakan kehakiman Aman Palestin terhadap tindakan SPRM

Jabatan Peguam Negara akan membantah permohonan kebenaran Aman Palestin Berhad untuk memulakan tindakan undang-undang terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung akaun bank yang dibekukan.


5. Dua anak Tun M boleh didakwa jika gagal isytihar harta

Dua anak bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad boleh didakwa di mahkamah sekiranya gagal mengisytiharkan harta kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).


6. 'Mengejutkan!' - Menteri agama ingatkan pempengaruh jangan normalisasi maksiat

Pempengaruh media diingatkan agar tidak mencipta sensasi sehingga sanggup menormalisasikan perkara maksiat dan mungkar kerana menagih populariti.


7. Ganjaran RM20,000 beri maklumat kes bunuh Zayn Rayyan

MCPF Selangor menawarkan ganjaran sebanyak RM20,000 kepada mana-mana individu yang menyalurkan maklumat sehingga tertangkapnya penjenayah yang terlibat dalam kes pembunuhan Allahyarham Zayn Rayyan Abdul Matiin.


8. Legenda bola sepak Khalid Ali meninggal dunia

PARA peminat menerima khabar duka sebentar tadi apabila legenda bola sepak negara, Khalid Ali meninggal dunia pada usia 66 tahun selepas hampir setahun bertarung dengan kanser paru-paru.



9. Tiada pendakwaan ke atas Tun Taib Mahmud - Azam

Tiada sebarang pendakwaan kes rasuah akan dilakukan terhadap bekas Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abdul Taib Mahmud.


10. Jurulatih kebangsaan nikmati kenaikan gaji

MESYUARAT Lembaga Pengurusan Majlis Sukan Negara (MSN) yang dipengerusikan Menteri Belia dan Sukan, Hannah Yeoh pada Selasa meluluskan penyelarasan jumlah gaji dan imbuhan baharu untuk Skim Pekerjaan Jurulatih Kebangsaan (SPJK) berkuatkuasa daripada 1 Januari 2024.