ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 10 Mac 2024.


1. Maktab Tentera Diraja (RMC) bukan institusi 'biasa-biasa' - Khaled Nordin

RMC merupakan satu agenda nasional penting yang bakal menyertai ketumbukan pertahanan negara.



2. Aliff Aziz, Ruhainies tampil mohon maaf, bakal jelaskan perkara sebenar

Aliff dalam masa sama turut memaklumkan akan memberikan keterangan kepada umum mengenai kejadian sebenar untuk mengelak lebih banyak salah faham timbul.


3. Ramadan: Waktu bekerja penjawat awam Pahang sehingga 12.30 tengah hari setiap Jumaat

Penetapan waktu bekerja itu adalah selaras dengan titah Sultan Pahang Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.


4. 1.44 juta murid, pelajar mulakan sesi persekolahan di empat negeri hari ini

Seramai 1.44 juta murid dan pelajar terdiri daripada Kumpulan A melibatkan Johor, Kelantan, Terengganu dan Kedah memulakan sesi persekolahan 2024/2025 hari ini.


5. Cabar kosongkan kerusi sebab bimbang ada 'tangan ghaib'- Muhyiddin

Permohonan yang dibuat kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (RoS) sepatutnya berjalan lancar dan tiada halangan kerana dibuat selari dengan perlembagaan serta Akta Anti Lompat Parti.


6. Tiada keperluan panjangkan tempoh akhir RTK 2.0 - Saifuddin

Beliau berkata perkara tersebut tidak perlu dilengahkan lagi memandangkan proses yang perlu dilaksanakan oleh majikan dalam pengambilan tenaga kerja asing telah dipermudahkan.


7. Sakti 28 tahun Siti Nurhaliza dalam industri, Axiata Arena jadi saksi

Selama 28 tahun berdiri dalam industri seni, aura penyanyi, Datuk Seri Siti Nurhaliza tetap utuh di setiap lapisan umur dan masyarakat sehingga mampu membuatkan semua yang hadir di Axiata Arena, Bukit Jalil pada Sabtu 'tidak senang duduk'.


8. Sanusi suka hebah maklumat penting mesyuarat - Saifuddin Nasution

Pengerusi Bersama MTPN Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail berkata justeru itu, Muhammad Sanusi tidak perlu merungut berikutan sikap beliau sendiri yang tidak menjaga dekorum dan etika mesyuarat.


9. Umat Islam di Malaysia mula berpuasa pada Selasa

Umat Islam di seluruh negara akan mula berpuasa pada Selasa, iaitu 12 Mac 2024. Tarikh tersebut diumumkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Tan Sri Syed Danial Syed Ahmad


10. Sedia beri penjelasan kepada PAC berhubung laporan audit LTAT - Khaled

Menteri Pertahanan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata pihaknya akan memberi penjelasan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) berhubung rizab negatif Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) sekiranya dipanggil.