KUALA LUMPUR: Rangkaian lapangan terbang Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) mencatatkan 9.6 juta pergerakan penumpang pada November 2023, iaitu mencecah 83.3 peratus berbanding paras sebelum pandemik.

Pengendali lapangan terbang itu berkata, pergerakan penumpang di rangkaian lapangan terbang dipacu oleh sektor antarabangsa, yang mencatatkan 4.9 juta penumpang dan mengekalkan kadar pemulihan bulanan melebihi 89.5 peratus berbanding paras 2019 sejak Julai 2023.

Sementara itu, sektor domestik mengekori dengan mencatatkan 4.6 juta pergerakan penumpang, mencecah 77.6 peratus daripada paras 2019, sebahagiannya disebabkan oleh pengembangan syarikat penerbangan ke sektor antarabangsa dan penurunan yang tidak dijangka dalam kapasiti domestik mulai pertengahan Oktober, katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Selasa.

Ia berkata, sektor antarabangsa dan domestik masing-masing menyumbang 52 peratus dan 48 peratus bahagian pasaran walaupun trafik masih dalam pemulihan.

"Pergerakan penumpang antarabangsa dan domestik mencatatkan 3.4 juta dan 3.2 juta penumpang, masing-masing meningkat 51.8 peratus dan 8.8 peratus berbanding November 2022," katanya.

MAHB berkata, pertumbuhan trafik yang berterusan pada November sebahagiannya disebabkan pelancaran empat perkhidmatan baharu dari KLIA ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) dengan empat penerbangan mingguan oleh Batik Air Malaysia, Raja Sansi dan Thiruvananthapuram dengan penerbangan dua kali seminggu oleh Malaysia Airlines.

Ia berkata, Firefly memulakan lima penerbangan mingguan ke Don Mueang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang.

Sementara itu, pengendali lapangan terbang itu berkata Lapangan Terbang Antarabangsa Istanbul Sabiha Gokcen (SGIA) merekodkan hampir tiga juta pergerakan penumpang pada November 2023, mengatasi 2019 pada 3.5 peratus.

"Pergerakan penumpang antarabangsa dan domestik hampir sama dengan mencatatkan 1.5 juta dan 1.4 juta penumpang di tengah-tengah bukan tempoh kemuncak musim perjalanan dan penggantungan sementara tujuh penerbangan harian ke Tel Aviv," katanya. - BERNAMA