KOTA KINABALU: Tiga lelaki dihadapkan di Mahkamah Sesyen Khas Rasuah Kota Kinabalu atas dakwaan mengemukakan invois palsu terhadap Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Sabah dengan nilai keseluruhan RM882,560.

Tertuduh Junaidi Juling 35 tahun didakwa melakukan kesalahan tersebut di Pejabat KPDNHEP cawangan Keningau pada 1 Oktober, 1 November, dan 27 November 2019.

Manakala Mohd Rahmad Ambotou 33, dan Sainal Tamin 47 tahun didakwa melakukan kesalahan yang sama dengan bersubahat bersama Junaidi.

Mengikut pertuduhan ketiga-tiga tertuduh didakwa melakukan kesalahan dengan mengemukakan dokumen palsu sebagai tulen iaitu resit-resit Copy of Invoice PSS Keningau 2 di dalam tuntutan bayaran kos pengangkutan bagi Projek Community Drumming bahagian Keningau.

Kesemua tertuduh tidak diwakili peguam mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Abu Bakar Manat.

Setiap tertuduh dibenar ikat jamin RM30,000 oleh seorang penjamin bagi setiap seorang, dan perlu melaporkan diri ke pejabat SPRM sehingga sebutan semula kes pada 30 September 2022.

Pada masa yang sama kesemua tertuduh turut diarah menyerahkan passport serta diingatkan hakim agar tidak mendekati saksi pendakwaan semasa proses pendakwaan sedang berjalan.

Ketiga-tiga tertuduh didakwa dibawah Seksyen Seksyen 471 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah Seksyen 458 Kanun yang sama, yang memperuntukkan hukuman 7 tahun penjara dan denda sekiranya disabitkan kesalahan.