TIDAK kira tua atau muda, pantai merupakan antara destinasi alam yang sangat diminati pelancong di serata dunia.

Suasananya yang tenang membuatkan kita mampu melupakan seketika segala masalah yang ada.

Tambah-tambah lagi jika dapat menikmati pemandangan bersama yang tersayang, mengukir kenangan yang tidak dapat dilupakan.

Pasir putih dan laut biru sering jadi faktor pilihan pantai peranginan, tetapi di Asia Tenggara, kita bukan sahaja memiliki semua itu malah banyak lagi!

Ini merupakan lima pantai cantik di Asia Tenggara yang anda boleh kunjungi ketika bercuti.


1. PINK BEACH, TAMAN NEGARA KOMODO, INDONESIA

Di Pink Beach, warna pantai yang unik dan keajaiban alam semula jadi boleh membuatkan anda rasa seperti berada di alam fantasi.

Pantai ini mendapat warnanya yang istimewa dari organisma mikroskopik 'Foraminifera' yang menghasilkan pigmen terumbu karang berwarna merah. Apabila terumbu karang bergabung dengan pasir putih, ia menghasilkan warna merah jambu yang lembut yang boleh dilihat di pesisiran pantai.

Pink Beach juga dipanggil Pulau Merah oleh penduduk tempatan.

2. PULAU GAYA, SABAH, MALAYSIA

Pulau Gaya adalah pulau terbesar di Taman Negara Tunku Abdul Rahman, paling dekat dengan pusat bandar Kota Kinabalu dan terlitup dengan hutan tropika yang padat.

Ia telah menjadi hutan simpan sejak tahun 1923. Pulau ini mempunyai 20km laluan mendaki dan dua resort 5-bintang iaitu Gayana Eco Resort, rumah Pusat Penyelidikan Ekologi Marin, dan Bunga Raya Island Resort di bahagian utara pulau itu. Secara historis, Pulau Gaya juga merupakan tempat pelabuhan British British Borneo Company, dibakar oleh wira rakyat Mat Salleh pada 9 Julai 1897.

Pulau Gaya


3. PANTAI FUSAKI, ISHIGAKI, OKINAWA

Pantai Fusaki Terletak hanya 10 minit dari pusat bandar Ishigaki, pantai berpasir ini terkenal dengan panorama matahari terbenam yang indah. Pantai Fusaki dibuka kepada orang ramai secara percuma dan diakses menerusi pintu masuk utama Fusaki Resort Village.

Pantai Fusaki adalah salah satu tempat paling selamat untuk berenang kerana terdapat jaring yang akan melindungi perenang daripada ubur-ubur. Aktiviti air lain di sini termasuklah berkayak, wakeboarding dan jet ski.

PANTAI FUSAKI , ISHIGAKI, OKINAWA


4. PANTAI MUI NE, VIETNAM

Mui Ne adalah sebuah bandar penangkapan ikan pantai di selatan Vietnam Bình Thuan di Vietnam. Pekan ini, dengan kira-kira 25,000 penduduk adalah wad kota Phan Thiet.

Mui Ne dan wad lain di Phan Thiet yang merentangi sepanjang pantai kira-kira 50 kilometer telah berubah menjadi destinasi peranginan sejak pertengahan tahun 1990an, apabila ramai yang melawat kawasan itu untuk melihat gerhana matahari pada 24 Oktober 1995.

Paling penting, pelancongan telah berkembang di kawasan itu dari pusat bandar ke Mui Ne, yang mempunyai lebih daripada seratus resort pantai, serta restoran, bar, kedai dan kafe.

PANTAI MUI NE , VIETNAM

5. PALAWAN, FILIPINA

Pulau Palawan yang terletak di Filipina merupakan satu lagun yang tidak disentuh dan pantai pasir putih yang sangat cantik sekali.

Pulau Palawan di antara Mindoro di timur laut dan Borneo di barat daya. Ia terletak di antara Laut China Selatan dan Laut Sulu. Wilayah ini dinamakan sempena pulau terbesarnya, Pulau Palawan (09 ° 30'N 118 ° 30'E), berukuran 450 kilometer (280 mi), dan 50 kilometer (31 mi) lebar.

Ia pasti akan menjadi satu destinasi pantai untuk anda kenang sepanjang hidup anda bersama keluarga dan kawan-kawan.

Palawan