Antara pelbagai berita luar negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang Isnin, 3 Julai 2023.

1. Vietnam haramkan filem 'Barbie' gara-gara zon kontroversi

Vietnam telah mengharamkan filem terbitan Warner Bros, Barbie, daripada diedarkan untuk tayangan domestik selepas mengetahui terdapat adegan menunjukkan sebuah peta memaparkan kawasan Laut China Selatan yang ditandakan sebagai wilayah China.

2. Agensi pengiklanan mengaku Filipina guna imej pelancongan dari negara lain

Pejabat pelancongan Filipina menerima tamparan hebat apabila penyunting projek video bagi mempromosi negara kepulauan itu sebagai destinasi percutian, mendedahkan bahawa mereka telah menggunakan imej dari negara-negara lain.

3. Letupan bangunan di Tokyo, empat cedera

Satu letupan dilaporkan berlaku melibatkan sebuah bangunan di Shimbashi dekat Tokyo, Jepun, menurut polis tempatan.

4. Rusuhan di Perancis beransur reda

Terdapat keganasan berlaku di Perancis pada Ahad malam tetapi rusuhan yang menggegarkan negara itu selama beberapa hari semakin reda, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

5. Objek tidak dikenali melintasi ruang udara kediaman PM Modi di New Delhi

Polis India pada Isnin melancarkan siasatan susulan maklumat mengenai kemunculan objek mencurigakan yang terbang di ruang udara di kediaman Perdana Menteri Narendra Modi di New Delhi, lapor Xinhua.

6. Lawrence Wong dilantik Pengerusi baharu Penguasa Kewangan Singapura

Penguasa Kewangan Singapura (MAS) pada Isnin mengumumkan bahawa Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Lawrence Wong akan dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pengarah MAS berkuat kuasa Sabtu, lapor Xinhua.

7. Tembakan di Baltimore: Suspek seorang pengecut - Datuk Bandar

Pihak berkuasa Baltimore, Amerika Syarikat (AS) giat memburu suspek insiden tembakan yang mengakibatkan dua maut, manakala 28 lagi cedera dalam kejadian pada pagi Ahad.

8. Israel larang imam Masjid al-Aqsa lakukan perjalanan ke luar negara selama sebulan

Imam Masjid Al-Aqsa Syeikh Dr. Ekrima Sabri dikenakan larangan perjalanan ke luar negara selama sebulan oleh rejim Israel atas dakwaan aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh beliau telah mendatangkan bahaya terhadap keselamatan Israel.

9. Israel lancar serangan udara di Tebing Barat

Tentera Israel melancarkan serangan udara ke atas bandar Jenin di Palestin pada awal pagi Isnin yang menyasarkan infrastruktur penduduk Palestin, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

10. Sweden mahu ketatkan peraturan kemasukan susulan insiden bakar al-Quran

Kerajaan Sweden mengumumkan pada Ahad negara ini ingin menghalang individu yang "cuba datang ke Sweden dan melakukan jenayah" selepas insiden membakar al-Quran, di Stockholm minggu lalu.