ANTARA pelbagai berita tempatan yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang
paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Selasa, 25 Ogos 2020


1) Akta Penagih Dadah dipinda, kurangkan kesesakan di penjara

Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan meminda Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 kepada Akta Penyalahgunaan Dadah dan Bahan bagi menempatkan penagih dadah di pusat pemulihan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ismail Mohamed Said berkata langkah itu yang akan dibuat dalam masa terdekat juga dilihat mampu mengurangkan kesesakan di penjara di seluruh negara yang turut menempatkan banduan penyalahgunaan dadah.


2) Isu lulus 101 projek secara rundingan terus: Guan Eng sifatkan ia sebagai 'lumrah

Bekas Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang mengakui meluluskan 101 projek bernilai RM6.61 bilion secara rundingan terus ketika di bawah pentadbiran Pakatan Harapan (PH) menyifatkan ia adalah sesuatu yang lumrah dalam sesebuah kerajaan.

Beliau menjelaskan, atas faktor keselamatan, kerajaan perlu memutuskan demikian dengan memberi projek secara rundingan terus kepada syarikat-syarikat tertentu.


3) Dijemput ajal ketika keluar beli sarapan untuk cucu

Hasrat seorang datuk untuk membeli sarapan pagi untuk cucunya tidak kesampaian apabila dia maut dalam kemalangan jalan raya di Jalan Junjung, Kulim pagi tadi.

Dalam kejadian jam 10 pagi itu, mangsa Sulaiman Budin, 83 tahun, dipercayai baharu sahaja keluar dari rumahnya di Kampung Air Putih Junjung dengan menunggang motosikal bersendirian.


4) Mekanik didakwa rogol gadis bawah umur

Seorang mekanik didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth hari ini atas pertuduhan merogol seorang remaja perempuan berusia 17 tahun dalam kejadian pada 8 Ogos lepas.

Tertuduh Muhammad Amar Zahid Noor Azhar, 19, bagaimanapun membuat pengakuan tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan di hadapan hakim, Noorhayati Mohamad Yunus.


5) TEMCO di Perlis dan Kedah ditamatkan bermula 26 Ogos

Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bersasar secara pentadbiran (TEMCO) di Kampung Sanglang dan Kampung Tanah Timbul, Perlis serta empat mukim di Kubang Pasu dan Padang Terap, Kedah tamat bermula 26 Ogos.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, keputusan itu diambil setelah mengambil kira tiada kes baharu COVID-19 dan kesemua penduduk di kawasan terlibat telah disaring.


6) Bawa sejadah sendiri tidak lagi wajib, warga asing dibenar solat berjemaah bermula 1 September

Kerajaan telah memutuskan agar penggunaan sejadah sendiri untuk menunaikan ibadah di masjid tidak lagi diwajibkan, bagaimanapun jemaah masih perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, mengambil kira rayuan orang ramai menerusi Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Seri Dr Zulkifli Al Bakri, kerajaan telah bersetuju melonggarkan syarat tersebut.


7) Isu ahli politik langgar SOP, kerajaan serah kepada pihak berkuasa

Kerajaan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak berkuasa berhubung ketidakpatuhan SOP dalam kalangan ahli pemimpin politik ketika pandemik COVID-19.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, perkara itu melibatkan proses mahkamah selain turut memerlukan pihak polis untuk membuka kertas siasatan.


8) Empat kluster COVID-19 di Sarawak diisytihar tamat

Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri (JPBN) Sarawak hari ini mengisytiharkan empat kluster COVID-19 di negeri itu telah tamat.

Empat kluster tersebut adalah Kluster Syarikat Kejuruteraan Kuching, Kluster Sentosa, Kluster PUI Melbourne dan Kluster Pasar Satok.


9) 101 Projek: Tun M minta Tengku Zafrul dedahkan siapa yang dapat 'nikmat istimewa'

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad meminta Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz untuk mendedahkan perincian mengenai 101 projek bernilai RM6.61 bilion ketika era Pakatan Harapan, seperti mana yang dinyatakan dalam Dewan Rakyat semalam.

Dalam kenyataan video hari ini, Ahli Parlimen Langkawi itu berkata, cara pendedahan Tengku Zafrul seolah-olah pemberian projek melalui konsep rundingan terus adalah satu kesalahan dan tidak dibenarkan.


10) Amang seksual: Dua beradik jadi mangsa, tukang kebun sekolah ditambah hukuman penjara

Padah melakukan amang seksual fizikal terhadap dua beradik lelaki, seorang tukang kebun terpaksa menghuni lebih lama di dalam penjara selepas hukuman penjara ke atasnya ditambah daripada empat tahun kepada lapan tahun.

Keputusan dibuat Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu Datuk Abdul Wahab Mohamed selepas mahkamah membenarkan rayuan daripada pihak pendakwaan untuk menambah hukuman penjara terhadap Mohd Sabarudin Zulkifli, 36 tahun.