ANTARA pelbagai berita tempatan yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah yang paling menjadi tumpuan sepanjang hari ini, Sabtu, 19 September 2020.

1) Kluster Bakau dikesan, ini tumpuan kenyataan KKM yang perlu anda tahu

Selain pertambahan satu lagi kluster di Sabah iaitu Kluster Bakau, terdapat juga pertambahan lapan kes baharu melibatkan Kluster Sungai di Kedah.

2) Vaksin COVID-19: Malaysia sertai COVAX bagi dapatkan bekalan vaksin

Malaysia disahkan akan menyertai pelan peruntukan vaksin COVID-19 (COVAX) bagi mendapatkan sebahagian daripada bekalan vaksin COVID-19 yang diperlukan.

3) 93 ditahan ingkar arahan PKP

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata daripada jumlah itu, 85 dikenakan tahanan reman, manakala lapan lagi dikenakan kompaun.

4) PRN Sabah: Jumlah penerbangan ditambah

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, ketika ini jumlah penerbangan ke Sabah sudah bertambah dan jumlah itu akan ditingkatkan menjelang hari pengundian kelak.

5) Abang Johari lepas jawatan, Abdul Karim kini Presiden Saberkas

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg hari ini mengumumkan pengundurannya Sebagai Presiden Pertubuhan Belia Kebangsaan Bersatu Sarawak (Saberkas) berkuatkuasa hari ini.

6) TMJ dilantik ketuai aktiviti belia di Johor

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar berkenan melantik anakandanya, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim untuk mengetuai dan memimpin semua aktiviti belia di negeri ini.

7) Wanita nyaris maut bongkah konkrit jatuh atas kereta

Seorang wanita nyaris maut apabila kenderaan yang dinaikinya dihempap sebuah bongkah konkrit pembinaan Lebuhraya Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) pada petang Sabtu.

8) Konkrit hempap kereta: SUKE arah kerja pembinaan dihentikan serta-merta

Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) mengarahkan pemberhentian serta-merta bagi kerja pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) di kawasan Bandar Tasik Selatan.

9) Kes lemas tidur dalam kereta: Kematian tiga sahabat disebabkan kegagalan pelbagai organ - Polis

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Tengah, Asisten Komisioner Shafee Abd Samad berkata keputusan itu berdasarkan laporan bedah siasat yang dimaklumkan kepada pihaknya.

10) Kematian kes lemas empat kali ganda lebih tinggi dari kebakaran - Bomba

Kadar kematian disebabkan kes lemas di negara ini empat kali ganda lebih tinggi berbanding kadar kematian melibatkan mangsa kebakaran.