ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 23 Mei 2021.

1. Perkhidmatan 'park-and-dine' dalam kereta langgar SOP - Polis Sarawak

Polis Sarawak memandang serius mengenai inisiatif baharu pengusaha makanan yang menyediakan perkhidmatan park-and-dine dalam kenderaan di negeri itu.

2. COVID-19: PKPD Sentul mula dikuat kuasa hari ini

Beberapa laluan utama dan 'lorong tikus' Kampung Batu Muda Tambahan dipasang kawat duri susulan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) di kawasan itu yang berkuat kuasa hari ini.

3. 'Ramai tipu diri sendiri, akhirnya KKM juga dipersalahkan'

Kementerian Kesihatan Malaysia berkongsi luahan Pakar Perunding Perubatan Kecemasan & Trauma, Dr Alzamani Mohammad Idrose yang mahu seluruh anggota masyarakat memegang erat peranan masing-masing, sekaligus memastikan misi itu berjaya.

4. Polis panggil beberapa saksi bantu siasatan tawaran vaksin

Polis Pulau Pinang akan merekodkan keterangan beberapa saksi bagi membantu siasatan berhubung individu kononnya menawarkan sumbangan vaksin COVID-19 keluaran Sinovac untuk negeri itu.

5. Ekonomi negara boleh runtuh jika PKP penuh dilaksanakan sekali lagi - PM

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui secara peribadi beliau berpendapat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh seperti pernah dilaksanakan tahun lalu adalah cara terbaik mengekang penularan COVID-19.

6. Kerajaan tidak berat sebelah dalam pematuhan SOP - PM

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa kerajaan bertindak berat sebelah dalam pematuhan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

7. COVID-19: 8.2 juta vaksin Sinovac bakal dibekalkan bulan depan - Ismail Sabri

Menurut Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, komitmen yang diberikan syarikat itu sekali gus menyangkal dakwaan bahawa negara berhadapan dengan kekurangan bekalan vaksin susulan peningkatan kes COVID-19.

8. COVID-19: 6,976 kes baharu, Malaysia rekod kes positif tertinggi

Malaysia mencatat 6,976 kes baharu COVID-19, pada Ahad iaitu yang tertinggi sejak negara dilanda wabak itu Februari tahun lalu.

9. PM yakin sasaran imuniti kelompok dapat dicapai sebelum akhir tahun ini

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin sasaran untuk mencapai imuniti kelompok di negara ini akan dapat dicapai sebelum akhir tahun ini.

10. Susulan kes Neelofa, Menteri Besar Negeri Sembilan, Selangor bincang soal 'jual beli' Nilai 3

Persoalan mengapa selebriti Noor Neelofa Mohd Noor dan suaminya Muhammad Haris Mohd Ismail atau PU Riz tidak didakwa kerana merentas negeri terus menjadi bahan bualan segelintir rakyat di negara ini.