ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut antara yang paling menjadi tumpuan sepanjang Rabu, 27 Oktober 2021.

1.  "Banduan boleh ke Singapura, jadi pengurus pilihan raya UMNO" - Tun M sindir Najib

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mempersoalkan situasi yang membenarkan Datuk Seri Najib Razak seolah-olah bebas ke sana ke mari, biarpun didapati bersalah atas kesalahan pengubahan wang haram.

2. Bajet 2022: Bantuan secara tunai akan diteruskan - PM

Bajet 2022 yang bakal dibentangkan di Dewan Rakyat bakal mengambil kira daripada semua pihak dan dijangka akan memberi manfaat kepada semua lapisan masyarakat termasuk peniaga.

3. MOTAC jangka pelancongan antarabangsa seluruh negara seawal Disember

Sektor pelancongan di seluruh negara dijangka boleh dibuka kepada pelancong antarabangsa seawal Disember ini, kata Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri.

4. Anak Mat Sabu bebas kes dadah

Anak kepada bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu dilepas dan dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini atas tuduhan penyalahgunaan dadah di sebuah hotel terkemuka dalam kejadian dua tahun lalu.

5. Pengurangan ansuran bulanan dilanjutkan selepas tamat bantuan Pemulih

Pengurangan bayaran ansuran bulanan terus disediakan kepada peminjam yang masih lagi memerlukan, selepas tamat tempoh Pemulih, kata Timbalan Menteri Kewangan I, Mohd Shahar Abdullah.

6. Kedah tuntut RM100 juta setahun bayaran royalti pajakan Pulau Pinang - Menteri Besar

Kerajaan Negeri Kedah menuntut bayaran sebanyak RM100 juta setahun daripada kerajaan Persekutuan sebagai royalti pajakan tanah Pulau Pinang dan Seberang Perai untuk dimasukkan dalam pembentangan Bajet 2022 yang akan dibuat Jumaat ini.

7. COVID-19: Kembali meningkat, 6,148 kes baharu hari ini

Malaysia hari ini mencatatkan 6,148 kes baharu COVID-19 dalam tempoh 24 jam lalu.

8. PRN Melaka: BN sedia pertaruh barisan calon muka baharu - Zahid Hamidi

Barisan Nasional (BN) sedia mempertaruhkan barisan calon muka baharu termasuk daripada MCA dan MIC pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka bulan depan.

9. Isu pencemaran acrylamide, glycidol dalam biskut, KKM beri jaminan risiko terhadap kesihatan rendah

Kandungan bahan acrylamide dan glycidol bagi produk biskut yang dijual di negara ini adalah di bawah paras yang ditetapkan oleh European Union (EU) Commission Regulation justeru risiko terhadap kesihatan adalah rendah.

10. PM suarakan kebimbangan terhadap AUKUS pada sidang EAS

Malaysia sekali mengulangi pendiriannya yang bimbang terhadap kerjasama tiga hala antara Australia, United Kingdom dan Amerika Syarikat atau AUKUS pada Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS) pada Rabu.