ANTARA pelbagai berita dalam negara yang disiarkan di Astro AWANI, berikut adalah berita paling menjadi tumpuan sepanjang Ahad, 23 Januari 2022.

1. Kerajaan jamin bantuan mangsa banjir tidak akan terlalu lewat

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini memberi jaminan, segala pemberian bantuan kepada mangsa banjir tidak akan terlalu lewat.

2. PRN Johor ini dipaksakan, ambil kesempatan atas kesempitan rakyat - PH Johor

Pakatan Harapan Johor kekal dengan pendirian bahawa Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini adalah dipaksakan dan mengambil kesempatan atas kesempitan rakyat.
 
3.  Pas bermain kayu tiga - Pemuda UMNO Kelantan

Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan menghormati keputusan Pas untuk kekal bersama Bersatu selepas ia mempertahankan Perikatan Nasional (PN) yang didaftarkan.

4. 'Kami sekeluarga telah berinteraksi dengan Tun M, jangan endah khabar angin' - Marina

Keluarga Tun Dr Mahathir Mohamad berharap orang ramai tidak mengendahkan khabar angin yang disebarkan oleh sumber-sumber yang tidak sahih mengenai keadaan Dr Mahathir.

5. Saya ada cadangan selesaikan kemelut BAM-Zii Jia - Ahmad Faizal

Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hari ini menegaskan beliau mempunyai beberapa cadangan untuk menyelesaikan konflik antara pemain perseorangan badminton negara, Lee Zii Jia dan Persatuan Badminton Malaysia (BAM).

6. Guru berpolitik: 'Jangan sampai ganggu tugas hakiki' - PM

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob hari ini mengingatkan guru dan petugas Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) agar tidak mengabaikan tugas hakiki sebagai pendidik walaupun diberi kebenaran untuk berpolitik.

7. PRN Johor: BN tidak harap manifesto semata-mata untuk menang

Barisan Nasional (BN) Johor tidak akan berharap kepada manifesto semata-mata dalam usaha untuk memenangi mandat rakyat dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini.

8. COVID-19: 3,856 kes baharu, menurun berbanding semalam

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan daripada 3,856 kes harian, 3,821 atau 99.1 peratus terdiri daripada kategori 1 dan 2 manakala baki 35 kes (0.9 peratus) adalah kategori 3,4 dan 5.

9. Masyarakat Islam Selatan Thai adakan solat hajat untuk Tun M

Masyarakat Islam Selatan Thailand mengadakan solat hajat bagi memohon agar bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad diberi kesembuhan.

10. Aliff Aziz juara GV8

Aliff Aziz muncul juara Gegar Vaganza musim ke-8 (GV8) membolehkannya membawa pulang hadiah wang tunai RM100,000 serta trofi.